Strona potencjalnego pracodawcy to dla kandydata najczęściej drugie źródło informacji. A to, jak pewnie się domyślasz, niesie za sobą wysokie wymagania. Co zatem możesz zrobić, aby zamiast przygnieść go nadmiarem treści, dać w przejrzysty sposób odpowiedzi na nurtujące pytania?

Zakładka Kariera – dlaczego jest taka ważna?

Jak już napisałem wyżej, strona firmy jest często pierwszym adresem, który kandydat wpisuje w wyszukiwarkę internetową. To dla niego równocześnie zbiór informacji o konkretnej ofercie pracy i pracodawcy. Kandydat odwiedzając więc zakładkę Kariera, oczekuje kompleksowej opieki. Ma być zrozumiale, rzetelnie, szczerze, zwięźle oraz ciekawie. Zapoznanie się z treścią ma jeden główny cel – pomóc podjąć decyzję: – Aha! Wszystko jasne. Chcę/nie chcę aplikować. – Pokażę Ci co możesz zrobić, aby Twoja strona zachęciła go do tego pierwszego.

Zakładka Kariera musi być spójna z komunikacją employer brandingową. Najgorszą rzeczą w kontakcie z kandydatem jest tworzenie przeciwstawnych do siebie światów. Ogłoszenie mówi jedno, strona pracodawcy drugie, a profil w social media trzecie. Zwróć uwagę na to czy zakładka Kariera potwierdza zawarte na innych kanałach informacje, przekazuje je w podobnym stylu i dostarcza zaspokajające ciekawość szczegóły.


Elementy, które muszą się znaleźć na stronie pracodawcy

Na wstępie podzielę się z Tobą wynikami Raportu Candidate Experience w Polsce 2019 wykonanego przez eRecruiter. Regularne czytanie ogólnodostępnych badań i zbieranie feedbacku po przeprowadzonej rekrutacji są w końcu najlepszymi sposobami na to, aby obrać perspektywę kandydata.

Zobacz więc co bierze pod uwagę, zanim zaaplikuje na dane stanowisko:

  1. atrakcyjność oferty (92%),
  2. wysokość wynagrodzenia podaną w ofercie pracy (71%),
  3. opinie pracowników firmy (56%),
  4. ogólną znajomość marki (39%),
  5. dostępność informacji o pracodawcy i procesach rekrutacyjnych (36%),
  6. osobistą pozytywną opinię o produktach firmy (33%),
  7. dobrą opinię wśród rodziny i znajomych (31%),
  8. nagrody i wyróżnienia firmy jako pracodawcy (14%).

Teraz tak: tworząc odpowiednią zakładkę Kariera, możesz zapewnić aż 5 z powyższych punktów, a na 3 pozostałe masz bezpośredni wpływ (znajomość marki i opinia). Co zatem możesz zrobić, aby strona Kariera była wartościowa?


Projektuj ją z punktu widzenia kandydata!

Czyli przede wszystkim umieść tam informacje, które są naprawdę ważne dla osoby aplikującej na stanowisko. Skup się na wynikach powyższego raportu i stwórz stronę przyjazną kandydatom.

  • Zbieraj feedback od kandydatów odnośnie strony Kariera.
  • ytaj świeżo zatrudnionych pracowników, które informacje były dla nich przydatne, a co im przeszkadzało.
  • Poproś znajomych o wczucie się w rolę kandydata i przetestowanie strony.

Przedstaw firmę i zespół

Pomóż kandydatowi wczuć się w nowe środowisko i poznać je od środka. To przecież ludzie tworzą firmę, prawda? Pokazanie pracowników pomoże też zmniejszyć stres. Dołączenie do znającego się już zespołu jest kolejnych wyzwaniem w ścieżce rekrutacyjnej – gdy kandydat zobaczy przyszłych kolegów, będzie mu o wiele łatwiej oswoić się ze zmianą.

  • Umieść zdjęcia pracowników, opowiedz ich historie i podziel się wartościami, które Was połączyły.
  • Pamiętaj, aby pokazać zespół HR, szczególnie osoby, które mają bezpośredni kontakt z kandydatem.
  • Zainicjuj stworzenie wideo promocyjnego, w którym zagrają pracownicy i umieść je w zakładce.
  • Stwórz firmowego bloga.

Przykład: Link4

Fragment strony kariery Link4

Pokaż mu jak i gdzie pracujecie

Kandydat oprócz pracowników, chce także zobaczyć potencjalne biuro. Jak w inny sposób ma świadomie ocenić motywację do pracy stacjonarnej w nowej firmie?

  • Zdjęcia pracowników możesz wykonać w biurze, w naturalnych sytuacjach (przy biurku, w kuchni, w sali konferencyjnej).
  • Bardzo dobrze sprawdza się zwykły film, w którym wybrany pracownik oprowadza po przestrzeni biurowej.
  • Możesz także stworzyć wirtualną wycieczkę 360, która będzie elementem zaskoczenia.
  • Pracujecie zdalnie? Pokaż w jaki sposób dbacie o swój komfort pracy – wystarczy nawet screen z wideokonferencji, krótkie wideo promocyjne czy zdjęcia wybranych home office.

Przykład: Zendesk

Fragment strony kariery Zendesk

Przejdź razem z kandydatem ścieżkę rekrutacyjną

Postaw się na jego miejscu i przypomnij sobie wszystkie wątpliwości, które miałeś podczas szukania pracy. Oszczędź nerwów potencjalnemu pracownikowi i zawsze, ale to zawsze mu pomagaj. Możesz to zrobić już na samym początku, pokazując proces rekrutacji w zakładce Kariera. Gwarantuję, że będzie Ci za to wdzięczny.

  • Zwizualizuj ścieżkę w postaci mapy/osi czasu/ infografiki. Powinieneś już wiedzieć po lekturze artykułu o mapowaniu doświadczeń, że jest to najbardziej czytelna forma przedstawiania procesu.
  • Opisz każdy etap i punkt styku, zrób to jednak w zwięzły sposób. Nikt nie lubi czytać wypracowań.
  • Pamiętaj, aby zawrzeć terminy czy okresy oczekiwania.
  • Przygotowując ścieżkę, weź pod uwagę feedback od kandydatów lub świeżo zatrudnionych pracowników.

Przykład: McDonalds

Fragment strony kariery McDonalds

Pokaż możliwości kariery

Odpowiedz po prostu na pytanie, co czeka na kandydata gdy dołączy do Twojej firmy. Ścieżka kariery pomoże mu wyobrazić sobie alternatywny scenariusz zawodowy i ocenić czy jest to ten, o którym marzy.

  • Podziel ścieżkę kariery w zależności od grupy docelowej – inna droga będzie w końcu czekała studenta, juniora, a specjalistę.
  • Daj głos pracownikom i pozwól im opowiedzieć o swoich doświadczeniach.
  • Jeżeli tylko możesz, jasno przedstaw terminy i okresy czasu, np. “pierwszy awans w ciągu 2 lat”.
  • Pokaż kandydatowi, że ma wpływ na swoją karierę!

Przykład: Aviva

Fragment strony kariery Aviva

Zwróć jego uwagę dzięki CVP

Jak już dobrze wiesz z naszych artykułów, musisz wypracować Candidate i Employee Value Proposition. Po prostu. Warto także zawrzeć je w zakładce Kariera, aby nad głową kandydata pojawiła się żarówka. Skąd to oświecenie? Kandydat dzięki CVP wie już dlaczego warto dołączyć do Twojej firmy.

  • Stwórz hasło, które przekaże esencję kultury Twojej firmy i wyznawanej w niej wartości. Umieść je w widocznym miejscu, na przykład na sliderze lub banerze.
  • Używaj języka, który jest spójny z CVP i atmosferą panującą w Twojej firmie.
  • Umieść zdjęcia oraz grafiki, które wizualnie przedstawiają argumenty stojące za dołączeniem do zespołu.

Przykład: 10clouds

Fragment strony kariery 10Clouds

Zapewnij wygodny dostęp na wszystkich urządzeniach

Mobilność to teraz podstawa. Strona musi działać sprawnie i być przejrzysta. Kandydat bardzo często przegląda oferty pracy jadąc autobusem. Gdy raz dostarczysz mu negatywne doświadczenie, prawdopodobnie nie będzie chciał już wrócić.

  • Zapytaj kandydatów na ile komfortowe było dla nich korzystanie ze strony z poziomu telefonu.
  • Zawsze wykonaj test wersji mobilnej.
  • Przemyśl z zespołem stworzenie dedykowanej aplikacji mobilnej dla kandydatów.
  • Dodaj do strony chatbot’a, który szybko odpowie na najważniejsze pytania.

Postaw na intuicyjność i jasność informacji

Pomyśl: czy łatwiej jest Ci znaleźć przedmiot, gdy wszystko jest poukładane, czy gdy w pomieszczeniu panuje chaos? Potraktuj zakładkę Kariera jako magazyn informacji i pomóż kandydatowi sprawnie znaleźć to, co interesuje go najbardziej.

  • Za każdym razem, gdy chcesz umieścić informacje na stronie, zadaj sobie pytania: Co ta informacja daje kandydatowi? Co chcę nią przekazać? Selekcja treści jest niezbędna, ponieważ natłok informacji może bardzo łatwo odstraszyć.
  • Postaw na przejrzystość → spójrz dla przykładu na ogłoszenia, które tworzymy w Workate. Stawiamy w nich przede wszystkim na najważniejsze treści – zwięzłe hasła. Jeżeli dany nagłówek interesuje kandydata, wystarczy że w niego kliknie, a pogłębi dany temat.
  • Zamiast jednolitego tekstu używaj infografik, piktogramów, zdjęć czy wideo. Pomyśl co pomoże kandydatowi przyswoić przekazywaną treść w najlepszy sposób.

Przykład: Netguru

Aktualizuj

Na koniec ostatnia, prosta rada: za każdym razem, gdy wdrażasz znaczące zmiany w procesie, aktualizuj stronę!


Jak mierzyć skuteczność?

Czy zakładka Kariera spełnia swoją funkcję? Aby to sprawdzić, najlepiej jest zapytać u źródła – czyli kandydatów. Mierząc candidate experience z pomocą ankiety dodaj pytanie dotyczące firmowej strony.

Warto też analizować zachowanie osób, które na nią wchodzą. Zwracaj uwagę na czas trwania odwiedzin oraz miejsca na stronie, na których najczęściej kończą przeglądanie. Bardzo dobrze sprawdzają się tutaj mapy ciepła (ang. heat maps), które w wizualny sposób przedstawiają najpopularniejsze punkty oraz te o najmniejszym zainteresowaniu.

Heatmapa oferty pracy

Zakładka Kariera, która robi robotę

Mam nadzieję, że wiesz już co możesz zrobić, aby uatrakcyjnić stronę swojej firmy. Przy jej tworzeniu pamiętaj o trzech najważniejszych rzeczach:

  • Wejdź w buty kandydata – myśl o tym czego nie wie, a co chce wiedzieć.
  • Stwórz zespół złożony z różnych działów. Do współpracy potrzebujesz nie tylko rekruterów, ale także marketingowców i dobrych content designerów.
  • Gdy stworzysz prototyp, koniecznie przetestuj go wśród pracowników i znajomych.
Dołącz do dyskusji
×