Tablica ogłoszeń to typowe mydło i powidło. Za jej pośrednictwem kupisz auto, a za 5 minut opublikujesz ofertę pracy. Na ile jednak prawdopodobne jest, że trafi ona do odpowiednich osób?

Źródła pozyskiwania kandydatów

Sposób dotarcia do najlepszych talentów uwarunkowany jest budżetem, branżą i lokalizacją firmy oraz poziomem wymaganego doświadczenia. Najbardziej jednak samym stanowiskiem. Junior account manager z Warszawy odwiedza inne portale niż kierownik budowy z małej miejscowości. Tego pierwszego będziesz więc szukał na LinkedInie, a drugiego przykładowo na OLX. Dlatego zanim opublikujesz ofertę pracy, musisz koniecznie przemyśleć do kogo ją kierujesz. I na jakim kandydacie zależy Ci najbardziej.

Aby odpowiedzieć na powyższe, w pierwszej kolejności powinieneś:

  • rozejrzeć się i sprawdzić gdzie rekrutuje konkurencja, 
  • zmierzyć efektywność używanych dotychczas kanałów rekrutacji (liczba aplikacji z danego miejsca), koszty użytkowania oraz jakość zgłoszeń, które otrzymujesz za ich pośrednictwem (współczynnik zaakceptowanych kandydatów do wszystkich nadesłanych CV),
  • analizować dane demograficzne osób odwiedzających zakładkę Kariera oraz poszczególne ogłoszenia (są one niezbędne do stworzenia persony kandydata, dzięki której będziesz wiedział jak prowadzić komunikację i przedstawiać ofertę)., 
  • jeszcze raz zastanowić się nad wymaganiami w stosunku do nowych pracowników, a w razie potrzeby napisać nowe opisy stanowisk,
  • stworzyć persony kandydatów i dopasować do nich komunikację firmy.

Portale ogłoszeniowe

Kolejnym omawianym źródłem są portale ogłoszeniowe, których pierwotnym przeznaczeniem jest szeroko pojęty handel. W zależności od potrzeb, użytkownicy mogą kupić lub sprzedać telewizor, samochód, komodę, wynająć mieszkanie oraz znaleźć pracę. Ostatnia kategoria dla niektórych portali jest stosunkowo świeża. Przykładem jest chociażby OLX, które dopiero od paru lat promuje się jako platforma łącząca kandydatów i pracodawców.

Jak możesz się domyślić, nie odpowiem Ci jednoznacznie na pytanie Czy powinienem publikować ofertę pracy w portalu ogłoszeniowym? Zwyczajnie nie znam realiów Twojej firmy. Ty jednak owszem. Stwórz wspomniane wcześniej persony, a następnie wejdź w ich buty. Czy portale ogłoszeniowe są miejscem, które odwiedzają? Rozejrzyj się porządnie po wybranych stronach i spróbuj znaleźć oferty na podobne stanowiska.

Przy każdym procesie zastanów się też czy chcesz zatrudnić kandydata aktywnego, czy pasywnego. Jest to o tyle ważne, że na portalu ogłoszeniowym masz zdecydowanie większe szanse na spotkanie tego pierwszego. Dobrzy specjaliści sami z siebie nie szukają pracy, więc tym bardziej nie będą robić tego na wielobranżowej platformie. Jeżeli więc chcesz zatrudnić pasywnego kandydata, polecam Ci zrobić to z pomocą direct search lub kampanii reklamowej.

Z mojej perspektywy portale ogłoszeniowe sprawdzają się najlepiej przy rekrutacji w mniejszych miejscowościach, pracowników fizycznych, kierowców, osób bez doświadczenia (np. studentów) czy w przypadku pracy dorywczej. Jest to jednak mocne generalizowanie, więc nie chciałbym, abyś zbyt mocno się do tego przywiązywał. Odwiedzając portale zobaczysz na nich również oferty związane z marketingiem, e-commerce i handlem.


Polskie portale ogłoszeniowe

OLX.pl

O tym portalu wspominałem już wcześniej. Jest to obecnie jedna z najpopularniejszych tego typu stron, która w dodatku oferuje całkiem przyjemny i nowoczesny interfejs. Z poziomu listy kandydat widzi datę opublikowania oferty, wymiar pracy, lokalizację, typ umowy oraz widełki wynagrodzenia. Klikając w ikonę serca może też dodać ogłoszenie do obserwowanych i sprawnie wrócić do niego w wolnej chwili.

Jeżeli chcesz efektywniej dotrzeć do kandydatów, możesz skorzystać z OLX Ads (pozycjonowania, wielkowymiarowego formatu premium i reklamy banerowej).

Gumtree.pl

Portal, który funkcjonuje od lat. Znajdziesz na nim pokaźną listę kategorii od pracy w gastronomii po produkcję. Listę ofert kandydat filtruje według lokalizacji, rodzaju pracy i umowy. W głównym widoku nie widać niestety wysokości wynagrodzenia, ale zainteresowana osoba może tak jak w przypadku OLX, dodać ogłoszenie do ulubionych lub od razu wysłać wiadomość do pracodawcy.

Gumtree także oferuje promowanie ogłoszeń za pomocą pozycjonowania, wyróżnienia (specjalna kategoria ogłoszeń) lub podświetlenia (oferta widoczna jest innym kolorem niż pozostałe).

Bazos.pl

Posiada podobny, prosty (i mało nowoczesny) interfejs jak Gumtree. Kandydat znajdzie tutaj oferty z różnych kategorii, jednak największą popularnością cieszy się transport, produkcja, budownictwo i administracja. Bazos oprócz wyświetlania informacji o wynagrodzeniu i lokalizacji, udostępnia także liczbę wyświetleń danego ogłoszenia.

Jeżeli chodzi o reklamę, to darmowe ogłoszenie możesz wesprzeć poprzez Google Ads, choć zdecydowanie lepiej jest stworzyć stronę z ofertą pracy i na nią kierować ruch.


Publikowanie oferty pracy w portalu ogłoszeniowym

Portale mogą sprawdzić się jako źródła pozyskania kandydatów, jednak nie w przypadku każdej firmy. Dlatego jeżeli chcesz w rekrutacji skorzystać z tego typu serwisu, zastanów się czy przebywają na nim potencjalni pracownicy. Zrób rzetelny benchmarking, porównaj między sobą portale, a gdy się zdecydujesz – przeprowadź próbną rekrutację.

Dołącz do dyskusji
×