Niektórych kandydatów trzeba znaleźć “ręcznie”. A to, jak się okazuje, czasami nie jest łatwym zadaniem. Co wobec tego możesz zrobić, aby przemienić się w Sherlocka Holmesa rekrutacji i bez trudu wyszukiwać najlepsze talenty?

Czym jest sourcing w rekrutacji?

Jest to metoda bezpośredniego dotarcia do kandydatów pasywnych (którzy nie aplikują na publikowane ogłoszenia) za pomocą serwisów internetowych i dostępnych w sieci informacji. Po znalezieniu interesujących osób, możesz napisać do nich wiadomość, przedstawiając ofertę szytą na miarę.

Miejsc do wyszukiwania jest wiele, jednak sourcing w dużej mierze opiera się na skutecznym znalezieniu kandydata za pomocą wyszukiwarki internetowej. Aby zrobić to zarówno sprawnie, jak i satysfakcjonująco, rekruterzy próbują posiąść sekretną wiedzę na temat komend i operatorów logicznych. Na szczęście podstawowe komendy są ogólnodostępne w sieci – najpopularniejsze znajdziesz poniżej. Z ich użyciem zawęzisz wyniki wyszukiwania na tyle, aby w krótkim czasie znaleźć najbardziej odpowiednich kandydatów.

Operatory logiczne w wyszukiwaniu

Poniższe operatory opierają się na logice Boolean. Jest to obecnie jedno z najlepszych narzędzi dla rekruterów do pozyskiwania informacji. Polega ona na łączeniu słów kluczowych z operatorami AND, NOT i OR w celu uzyskania bardziej trafnych wyników.

  • AND
    Gdy chcesz uwzględnić dwa lub więcej kryteria w wyszukiwaniu (w tabelce poniżej: programista znający Javę) i zawęzić grupę docelową.
  • OR
    Z tym operatorem rozszerzysz wyszukiwania, dobierając synonimy gdy nie jesteś pewien wybranego słowa kluczowego lub jak w przypadku tabelki, gdy poszukujesz kandydatów z paru lokalizacjach.
  • NOT
    Użyj tego operatora, gdy chcesz wykluczyć określony termin (np. szukasz programisty, ale nie chcesz nikogo z dużym doświadczeniem).
  • ()
    Nawiasy pozwolą Ci grupować poszczególne słowa i ustawiać priorytety. Przykładowo: „(programista LUB projektant) ORAZ Java” oznacza, że znajomość Java jest niezbędna dla obu stanowisk, a z kolei “ projekt LUB (programista ORAZ Java) zawęża ten wymóg jedynie do programistów.
  • “ “
    Gdy chcesz wyszukać pełne wyrażenie, umieść je w cudzysłowie, np. “obsługa klienta”. Wpisując słowa po spacji, otrzymasz wyniki gdzie owszem, znajdziesz oba wyrażenia, jednak niekoniecznie razem.

Podstawowe operatory boolean

OperatorDo czego służy?Przykład użycia
ANDWyszukiwanie spełniające jednocześnie oba lub więcej warunkówsprzedawca AND Wrocław
ORWyszukiwanie spełniające jeden lub więcej z wymienionych warunkówWrocław OR Lublin OR Białystok
NOTWykluczanie jakiegoś słowa lub frazy z wyszukiwańsprzedawca NOT kasjer
” „Wyszukiwanie konkretnej frazy (więcej niż 1 słowa)„przedstawiciel handlowy”

Przydatne komendy

KomendaDo czego służy?Przykład użycia
site:Wyszukiwanie wewnątrz określonej domenysite:linkedin.com
inurl:Wyszukiwanie wewnątrz linku URLinurl:sales
intitle:Wyszukiwanie w tytule stronyintitle:sprzedawca
filetype:Wyszukiwanie konkretnego rodzaju pliku (np. PDF)filetype:PDF

Główna, interesująca Cię różnica między komendami i operatorami, to ich sposób zapisu. Po tych pierwszych dodajesz od razu dwukropek, a następnie bez odstępu wpisujesz słowa kluczowe. Między operatorami pisanymi wielkimi literami a kluczami dajesz spację. Jedynie w przypadku minusa nie stosuje się odstępu po operatorze.


Direct search a sourcing

Możesz sobie pomyśleć:  – Ok, nauczę się szybko wyszukiwać najlepszych kandydatów i nie będę już musiał przejmować się publikacją ogłoszeń czy kampanią employer brandingową. – Otóż nic bardziej mylnego. Skoro już trafisz do naprawdę dobrego specjalisty, nie chcesz w końcu aby działania Twojego zespołu poszły na marne. A kandydat pasywny jest wybredny i z pewnością dokładnie sprawdzi firmę. To czy organizacja ma wypracowaną markę pracodawcy (oraz jaka jest jej reputacja) mocno wpłynie na jego ostateczną decyzję. Dlatego nawet jeżeli masz w zespole prawdziwych mistrzów sourcingu, nie osiadaj na laurach i dbaj o wszystkie działania HR-owe. Te dotyczące bezpośrednio rekrutacji oraz te wokół niej.

Ten wstęp jest ważny, ponieważ zdaję sobie sprawę jaki ogrom obowiązków ciąży na rekruterach i pracownikach HR. Handlowiec, mistrz marketingu, psycholog o nieziemskich umiejętnościach zarządzania… nie ma co ukrywać, jest tego dużo. Gdy do tych funkcji dodasz jeszcze sourcing, który nie jest zwyczajnym wyszukiwaniem oraz bezpośredni kontakt z wybranymi kandydatami, okazuje się, że może być tego zwyczajnie za dużo.

Odstraszająca piramida obowiązków, które czekają na rekruterów, motywuje część firm do oddzielenia direct search od sourcingu. W wyniku tego, zespoły zyskują nowego członka: sourcera. Jeżeli w prowadzonych przez Ciebie rekrutacjach stawiasz nacisk na niszowych specjalistów lub osoby z wyższej kadry, sam sourcing może tak naprawdę okazać się zajęciem na pełen etat. Polecam Ci więc przyjrzeć się specyfice procesów, ich skuteczności oraz obłożeniu zespołu. Jeżeli na którymś etapie zobaczysz, że sourcer może rozwiązać przynajmniej jeden problem, to warto zastanowić się nad wyodrębnieniem tego stanowiska i zatrudnieniem odpowiedniej osoby.


Dlaczego warto?

Przede wszystkim – sourcing otwiera Ci drzwi do osób, do których nie dotarłbyś w inny sposób. Oprócz tego, jest po prostu metodą, która się opłaca. W końcu, dzięki niej:

Pozyskasz dobrych specjalistów

Kandydaci pasywni sami z siebie nie szukają pracy. Aktywny sourcing pomaga dotrzeć do najlepszych ludzi, którzy nie odpowiadają na publikowane w sieci ogłoszenia.

Znajdziesz lepszego kandydata i skrócisz czas rekrutacji

W wyniku sourcingu znajdziesz najbardziej dopasowanych kandydatów w jeszcze krótszym czasie (szczególnie gdy posiądziesz umiejętności związane z komendami i operatorami logiki Boole’a).

Zyskasz strukturę i będziesz w stanie prognozować proces

Jeżeli ustalisz i wdrożysz strategię sourcingu, będziesz mógł precyzyjniej przewidzieć czas potrzebny do zatrudnienia. Pozwoli Ci to skuteczniej optymalizować proces.

Zatrudnisz odpowiednich ludzi

Chociaż wspominam o kandydatach pasywnych, sourcing pomoże Ci znaleźć najlepszych ludzi do niemal każdej roli w Twojej firmie.


Proces sourcingu – bo przygotowania są ważne

Jak chyba w przypadku każdego procesu, warto poświęcić czas na dokładne przygotowania i ustalenie strategii. A więc, co po kolei powinieneś zrobić?

Ustal wymagania i skonsultuj je z Hiring Managerem

Wymagana nie mogą być oderwane od rzeczywistości. Wyłoń więc najważniejsze oczekiwania (te, które nie podlegają negocjacjom) oraz główne zadania nowego pracownika. Na tym etapie pracuj blisko z menadżerem, do którego zespołu poszukujesz pracownika, aby zweryfikować swoje założenia i poznać jego potrzeby.

Kto jest talentem?

Musisz poznać kandydatów jeszcze przed rozmową. W tym celu stwórz persony kandydatów, które oprzesz o:

  • prywatne kwestie (życiowe cele, motywacje, styl życia, pasje i hobby, wyznawane wartości, frustracje),
  • zawodowe aspiracje (co chce robić za parę lat, w jakim kierunku iść, czego oczekuje od pracodawcy),
  • zachowania w procesie rekrutacyjnym i preferencje (gdzie przebywa w sieci, czy będzie chciał rozmawiać z rekruterem na Facebooku czy jedynie na Githubie?),
  • słowa kluczowe, które są związane ze stanowiskiem (programista Java może przykładowo wpisywać w wyszukiwarkę hasło JPA),
  • specyfikę pracy na danym stanowisku (ile czasu kandydat będzie poświęcał na spotkania, a ile na pracę przy biurku).

Dobierz odpowiednie kanały i narzędzia

Z pomocą jakich platform chcesz znaleźć kandydatów? Które narzędzia Ci w tym pomogą? Zdecyduj, które z kanałów są najbardziej skuteczne w przypadku rekrutacji na konkretne stanowisko. Pamiętaj, że platformy do sourcingu nie muszą być wcale tymi, z których firma korzysta do komunikacji z kandydatami.

Buduj bazę

Możesz oczywiście docierać do kandydatów pojedynczo, ale po co? Stwórz bazę talentów i dziel ją według ustalonych kategorii, co przyspieszy między innymi proces wysyłania wiadomości. W bazie Workate umożliwiamy też dodawanie ocen i komentarzy, dzięki czemu wyszukiwanie konkretnych osób jest banalnie proste. Dużym plusem jest również to, że masz po prostu porządek. Wszystko jest w jednym miejscu, a Ty nie musisz marnować czasu na sprawdzanie kilku miejsc, w których mógł pojawić się kandydat.


Gdzie szukać?

Tylko właśnie – na jakich portalach ten sourcing ma się odbywać? Odpowiedzią na to pytanie są persony. To dzięki nim powinieneś wiedzieć gdzie w sieci przebywa kandydat. Drugą kwestią jest jeszcze sama specyfika miejsc. Wśród platform istnieją te, dzięki którym bardzo szybko znajdziesz kandydatów (pozostaje pytanie czy najbardziej odpowiednich) oraz te wymagające większych nakładów czasu. Poniższa tabela pomoże Ci dokonać wyboru.

Ile czasu masz na sourcing?
NiewieleTrochęDużo
Wewnętrzna baza KandydatówProfesjonalne sieci społecznościowe (np. LinkedIn, GoldenLine)Zaawansowane techniki wyszukiwania w niszowych miejscach
Zewnętrzna baza CVSieci społecznościowe (np. Facebook)

Trzecia sprawa to popularność serwisów wśród rekruterów. Nie wszędzie w końcu będziesz zmagał się z równie silną konkurencją. Wiedz na czym opierasz swój wybór, ale nie bój się sprawdzać. Jeżeli będziesz przy każdym teście mierzył wyniki, zyskasz dowody na słuszność lub omylność podjętej decyzji. W związku z czym, będziesz miał na czym oprzeć swoje kolejne działania.

LinkedIn i GoldenLine

Oba serwisy mają wbudowane wyszukiwarki profili, dzięki którym możesz skutecznie dotrzeć do kandydatów. Szczególnie, że użytkownicy tych platform chętnie dzielą się informacjami o swojej karierze zawodowej.

Media społecznościowe

Twitter oferuje w zaawansowanym wyszukiwaniu przeglądanie hashtagów, Facebook z kolei to prawdziwa kopalnia przydatnych danych. Jeżeli chodzi o inne media, jak na przykład Instagram czy Reddit, to nie są one tak popularnie wykorzystywane w sourcingu. Może to być jednak plus – w końcu nie będziesz miał problemu z konkurencją.

Bazy portfolio / CV

To bardzo dobre miejsca do wyszukiwania kreatywnych profesjonalistów i programistów. Z bardziej znanych stron polecam Ci Behance, Dribble, Carbonmade, Github czy Codility.

Witryny z wydarzeniami

Czasem warto wejść na Meetup, znaleźć branżowe wydarzenie i sprawdzić kto jest na liście zainteresowanych. W końcu, gdy dzieje się ważny event, najlepsi specjaliści z pewnością nie będą chcieli go ominąć.


Narzędzia przydatne w sourcingu

Teraz pora na narzędzia, które sprawią, że sourcing stanie się jeszcze łatwiejszy.

  • WhenX  → jest to wtyczka do Chrome, która przyda się przy wyszukiwaniu za pośrednictwem Googla. Dzięki niej przy każdym odwiedzanym wyniku zobaczysz datę poprzedniej wizyty na stronie. Oprócz tego, możesz też zapamiętywać wybrane wyniki i tworzyć notatki.
  • Hunter → to platforma, dzięki której znajdziesz dane kontaktowe każdego kandydata.
  • Hiretual → oferuje kilka narzędzi. Za pośrednictwem platformy możesz wyszukać profile specjalistów czy uzyskać dostęp do ich danych kontaktowych. Jest jeszcze opcja AI sourcera, czyli automatycznego Sherlocka, który znajdzie talenty za Ciebie.
  • AmazingHiring → narzędzie, które umożliwi Ci wyszukiwanie kandydatów z branży IT na wielu platformach jednocześnie.

Znajdź najbardziej dopasowanego kandydata

Na koniec napiszę jedno: rzetelny sourcing robi robotę. Dzięki doborze odpowiednich kanałów oraz narzędzi, możesz szybciej znaleźć najlepszą osobę na dane stanowisko. W dodatku, robiąc to mniejszym kosztem. Czy to nie jest coś, o czym marzy każdy rekruter?

Dołącz do dyskusji
×