Każda rekrutacja zaczyna się od ogłoszenia. Jest to również pierwszy punkt styku kandydata z pracodawcą, na którego podstawie często budowana jest opinia o firmie. Czy wiesz jak mierzyć jego skuteczność, aby zwiększyć siłę przyciągania talentów?

Kiedy oferta pracy jest skuteczna dla Twojej firmy?

Jeszcze przed faktycznym mierzeniem efektywności poszczególnych ofert pracy, powinieneś ustalić ich cel. Możesz powiedzieć, że jest on oczywisty, ale przyciągnięcie uwagi utalentowanego kandydata jest mimo wszystko zbyt ogólnym efektem, złożonym z wielu czynników. Abyś wiedział jak analizować ogłoszenia i zakładkę Kariera, a potem skutecznie je optymalizować, potrzebujesz wypisać konkretne, ale możliwe do zrealizowania cele. Warto w tym przypadku wziąć pod uwagę:

  • docelową liczbę zgłoszeń,
  • jakość aplikacji (tutaj ważne jest, aby zespół miał taką samą definicję “dobrego kandydata”),
  • wskaźnik odrzuceń propozycji współpracy,
  • rotację pracowników w pierwszym roku pracy.

Sprawdź na jakim poziomie są obecnie powyższe wskaźniki. Następnie biorąc pod uwagę możliwości, ustal do czego chcesz dążyć w poszczególnych obszarach.


Mierzenie skuteczności ogłoszenia – na co zwrócić uwagę?

Kluczem do efektywnej analizy jest, aby wiedzieć gdzie, dlaczego i czego szukać. Unikaj mierzenia przypadkowych wskaźników – o wiele skuteczniejsze jest dokładne zaplanowanie analizy. W przypadku oferty pracy powinieneś zwrócić uwagę na:

Typ osób, które przyciąga Twoja oferta pracy

Czy kandydaci, którzy odwiedzają ogłoszenie odpowiadają przygotowanej personie? Nie wszystkie informacje jesteś w stanie zweryfikować na tak wczesnym etapie rekrutacji, jednak dzięki narzędziom analitycznym Workate możesz sprawdzić czy płeć, wiek oraz miasto odbiorców pokrywają się z Twoimi założeniami.

Przykładowe informacje o profilu osób

Źródło kandydata

Sprawdzenie skąd kandydat dowiedział się o ofercie pomoże Ci zmierzyć skuteczność takich narzędzi jak kampanie reklamowe, szczególnie gdy w trakcie rekrutacji korzystasz z różnych metod (np. Facebook Ads, Google Ads czy program poleceń). W naszym panelu otrzymujesz gotową listę najpopularniejszych źródeł wraz z liczbą unikalnych wyświetleń, aplikacji oraz poziomem konwersji.

Przykładowe informacje o źródłach kandydatów

Mapę ciepła

Jest to tak naprawdę wizualizacja zachowań kandydatów. Mapa pokazuje Ci, które miejsca oferty cieszą się zainteresowaniem, a które całkowicie zostają pominięte.

Przykładowa mapa ciepła oferty

Czas trwania odwiedzin

W Workate pokazujemy Ci ile średnio kandydaci spędzają czasu na zapoznanie się z ofertą. Jest to kolejny element, który pokazuje na ile ogłoszenie jest ciekawe, konkretne lub może niezrozumiałe. Gdy wyraźnie widać, że odwiedziny są bardzo krótkie to może być to znak, że oferta trafia do niewłaściwych osób lub jej zawartość zupełnie nie angażuje potencjalnych pracowników.

Miejsce zakończenia wizyty

Są sytuacje, w których kandydat nie dociera do końca oferty, tylko zamyka ją na wcześniejszym etapie. W naszym module przedstawiamy Ci % wyświetlonego ogłoszenia, co w przypadku niskich wyników może świadczyć o źle przygotowanej treści. Przykładowo kandydat może szybko stracić zainteresowanie, gdy informacje przedstawione są w niewłaściwej kolejności.

Przykładowe informacje o miejscu zakończenia wizyty

Najpopularniejsze benefity / zadania / oczekiwania

W każdej ofercie są fragmenty, które budzą największe zainteresowanie. Jeżeli więc chcesz tworzyć skuteczne ogłoszenia musisz skupić się nie tylko na punktach zapalnych, a również na mocnych stronach. Świadomość najpopularniejszych benefitów pomoże Ci zbudować lepszy obraz kandydatów i uwydatnić to, co dla nich najciekawsze. W kreatorze Workate oferty bazują na klikalnych nagłówkach, które w zachęcający sposób przedstawiają esencję danego obszaru. Unikamy w ten sposób powszechnej ściany tekstu, równocześnie ułatwiając zmierzenie zainteresowania. W panelu analitycznym widzisz listę najczęściej klikanych nagłówków wraz z liczbą unikalnych wyświetleń.

Przykładowe popularne oczekiwania

Dostępność oferty na urządzeniach mobilnych

Między wyłącznie otwierającą się, a bardzo dobrze działającą na telefonie ofertą jest diametralna różnica. Wizja kandydata, który na spokojnie przy kubku kawy ogląda ogłoszenia jest bowiem całkowicie odrealniona. Najczęściej poszukiwania przypominają chaotyczne zaglądanie do portali pomiędzy kolejnymi obowiązkami. Oczekiwania są więc takie, aby w drodze do / lub z pracy, kandydat mógł szybko i wygodnie przejrzeć ogłoszenie, znajdując w nim najważniejsze informacje. Wersja mobilna musi być więc jak najbardziej użyteczna.

Mając przed oczami o wiele mniejszy ekran, korzystna forma przedstawienia znacząco wpływa na satysfakcję odbiorcy. Aby zmierzyć skuteczność oferty w wersji mobilnej, polecam Ci w pierwszej kolejności sprawdzić w panelu Workate jej liczbę wyświetleń na poszczególnych urządzeniach, następnie przeprowadzić wywiady z kandydatami oraz przetestować oferty na własnej skórze. Ogłoszenia powinny same dopasowywać się do wielkości ekranu urządzenia.

Łatwość aplikacji

Czy wysłanie zgłoszenia jest dla kandydata proste, czy przypomina bardziej drogę przez mękę? Jest to o tyle ważne, że nawet idealnie przygotowana oferta nie będzie w stanie wybronić skomplikowanego mechanizmu aplikacji. Kolejne pokolenia, przyzwyczajone do rozwiązań dających im natychmiastową gratyfikację jak Instagram, Netflix czy Tinder, są coraz bardziej niecierpliwe. Mur śmierci w postaci kilkudziesięciu pytań wymagających przepisywania punktów z CV skutecznie odstraszy nawet najbardziej zainteresowanych kandydatów. Aby zmierzyć doświadczenia na tym etapie, możesz wykorzystać odpowiednie narzędzia, które pozwalają na znalezienie pól formularza sprawiających najwięcej problemów.

Dobrym pomysłem jest też poproszenie o feedback. Następnie stwórz mapę procesu aplikowania, przeanalizuj ją dokładnie z zespołem oraz poproś wybrane osoby (na przykład znajomych niezwiązanych z firmą) o testowe wysłanie zgłoszenia. W ten sposób zbierzesz dane jakościowe, które wskażą Ci punkty wymagające poprawy.

Konwersja

To czy kandydat ostatecznie wysłał zgłoszenie jest dla Ciebie najcenniejszą informacją. Na końcową decyzję składa się wiele czynników, dlatego w przypadku niskiego poziomu konwersji (czyli liczby uzyskanych zgłoszeń dzielonej przez liczbę unikalnych użytkowników), koniecznie powinieneś zmierzyć omówione wcześniej wskaźniki.

Przykładowe dane o konwersji oferty pracy

Przyciągnij utalentowanych kandydatów, czyli jak efektywnie optymalizować ofertę

Dzięki analizie wiesz już co w ofercie się sprawdza, a co wymaga poprawy. Teraz pora przejść do działania, czyli wdrożyć nowe rozwiązania. Na tym etapie pamiętaj, że do budowania pozytywnego doświadczenia (kandydatów, ale też pracowników) najlepsze są proste, użyteczne metody. Dopiero gdy usprawnisz proces, naprawiając obecne błędy i poprawiając satysfakcję interesariuszy, będziesz mógł tworzyć pomysły z efektem wow. Kreatywne, widowiskowe rozwiązania są dobrym dodatkiem do skutecznej strategii, ale nie ratunkiem dla procesu, który kuleje.

Poniżej znajdziesz kilka porad, które pomogą Ci skutecznie zoptymalizować ofertę pracy.

W działaniach opieraj się na dowodach

Mierzenie efektywności oferty pracy powinno być elementem regularnego audytu rekrutacji. Jeżeli chcesz wyruszyć w drogę po lepsze ogłoszenie, musisz wiedzieć na czym obecnie stoisz. Przed optymalizacją poświęć więc czas na dogłębną analizę, dzięki której w przyszłości będziesz wiedział, dlaczego wdrażasz takie, a nie inne rozwiązania. Najlepszą sytuacją jest posiadanie stałego dostępu do danych i możliwość szybkiego mierzenia wyników. Pozwala na to panel Workate, który przygotowuje dla Ciebie raporty dotyczące pozyskiwania kandydatów, odbiorców oferty oraz ich zachowania. Wgląd w poszczególne modułach daje Ci pełne spojrzenie na proces.

Dbaj o candidate experience

Satysfakcja kandydata jest jednym z głównych KPI w rekrutacji. W przypadku pisania ogłoszenia o pracę chodzi o patrzenie na treść oczami jego odbiorcy. Forma oraz merytoryka muszą służyć kandydatowi, a nie być powodem jego irytacji, dlatego przy tworzeniu ogłoszenia weź pod uwagę bieżące wyniki badań candidate experience, feedback interesariuszy oraz opinie osób niezwiązanych z konkretnym stanowiskiem.

Użyteczna, zrozumiała treść

Niestety, ale rekruterzy często nie potrafią selekcjonować danych, przez co w efekcie kandydaci otrzymują mydło i powidło, z którego nie potrafią wyciągnąć użytecznych informacji. Oferta pracy jest nieraz pierwszym punktem styku z pracodawcą, dlatego jego atrakcyjność jest niezwykle ważna. Postaw na mniej treści, a więcej konkretów. Rozmawiaj z kandydatami i świeżo zatrudnionymi pracownikami, aby dowiedzieć się, co jest dla nich najważniejsze w ogłoszeniu o pracę oraz jakie informacje były dla nich niezrozumiałe.

Spójrz na ofertę stworzoną w kreatorze Workate. Przy minimalnej treści zawieramy w niej wszystkie niezbędne informacje. Rozwiązaniem są tutaj rozwijane nagłówki, precyzyjny język oraz ikony. Całość ubrana jest w przyjemną dla oka formę, która poprawia czytelność i budzi zainteresowanie.

Spójność z identyfikacją wizualną firmy

Kiedy tylko masz okazję powinieneś dbać o to, aby komunikacja employer brandingowa tworzyła integralną całość. Istotny jest tutaj aspekt wizualny. Stosowanie się do określonych w brandbooku kolorów czy key visuali buduje rozpoznawalność, co pomaga pracodawcom rozgościć się w podświadomości odbiorców. Powtarzana kolorystyka i forma zwyczajnie łatwiej zapadają w pamięć.

Korzystna dla kandydata kolejność przedstawianych informacji

Wspomniałem Ci wcześniej, że w panelu Workate sprawdzisz, które benefity, zadania i oczekiwania są najchętniej klikane przez kandydatów. Jeżeli więc okaże się, że znajdująca się na końcu listy pozycja z możliwością pracy zdalnej jest najchętniej klikana, w kreatorze oferty możesz szybko uplasować ją jako pierwszą pozycję w benefitach. Reagując w czasie rzeczywistym na zachowanie kandydatów, zwiększasz ich satysfakcję z czytania ogłoszenia.

Łatwy proces aplikacji

Im mniej kroków, tym lepiej. Kandydaci nie chcą krążyć w rekrutacyjnym labiryncie, a sprawnie przesłać swoje zgłoszenie. Aby im to zapewnić, przeanalizuj obecny formularz i sprawdź go pod kątem obecności zbędnych pytań.

Mobilne oferty pracy

Obecnie z Internetu korzystamy częściej za pomocą telefonu komórkowego, niż wszystkich innych urządzeń razem wziętych. Jeżeli więc Twoja oferta nie jest zoptymalizowana pod smartfony, prawdopodobnie przy jej otwieraniu na starcie niemal połowa odbiorców rezygnuje z dalszego czytania. Responsywność jest więc dzisiaj nie tyle miłym elementem, a koniecznością.


Kluczem do skutecznej oferty pracy jest…

…regularność i skrupulatność. Raz przeprowadzony audyt owszem, da Ci potrzebną wiedzę, jednak jej źródło skończy się przy najbliższej optymalizacji ogłoszenia. Pracując nad elementami rekrutacji, tworzysz rozwiązania dla innych ludzi, których zachowanie stale się zmienia. Jedyną słuszną taktyką jest więc ciągłe mierzenie i usprawnianie poszczególnych elementów procesu.

Dołącz do dyskusji
×