W oczach kandydata nieocenione źródło informacji, w oczach pracodawcy jedynie wspomnienie. Byli pracownicy w komunikacji employer brandingowej i rekrutacji mogliby pełnić kluczową rolę, przyciągając do firmy utalentowane osoby. No właśnie, mogliby, bo nadal są często pomijani przez działy HR. Niesłusznie. Alumni w końcu jako jedyni znają cały cykl życia pracownika od podszewki. Jak wobec tego możesz utrzymać z nimi kontakt?

Dlaczego warto dbać o relacje z byłymi pracownikami?

W Polsce utarło się, że po exit interview (rozmowa w formie wywiadu, którą przeprowadza się z osobą odchodzącą z firmy) alumnów trzeba ładnie pożegnać. Powiedzieć im Powodzenia! i dać grupowy prezent od kolegów – na tym kończy się wspólna historia. Współpracownicy rozchodzą się do swoich biurek, alumni otwierają drzwi nowych firm… z czasem każda strona wzajemnie o sobie zapomina.

Taki scenariusz to całkowicie niewykorzystana szansa. Zwróć uwagę na komunikację najpopularniejszych uczelni – często ich trzonem jest pokazywanie usatysfakcjonowanych absolwentów. Pracodawcy powinni iść tym samym tropem, ponieważ dla kandydatów to właśnie alumni są najbardziej wiarygodnym źródłem informacji. Jedynie oni posiadają pełen bagaż doświadczeń pracy w firmie, przechodząc przez wszystkie etapy zatrudnienia (od rekrutacji po rozstanie). Ich przeżycia oraz zadowolenie / irytacja związane z pracodawcą mają ogromne przełożenie na wizerunek organizacji oraz jej działania rekrutacyjne.

Korzyści z budowania relacji z alumnami

Dla kandydatówDla pracodawcyDla alumnów
Kandydat, który nie zna firmy, może mieć o niej mylne wyobrażenie. Alumn jako osoba z ogromem wiedzy o organizacji, staje się jego przewodnikiem i mędrcem, który zna odpowiedzi na niemal wszystkie pytania. Może także odnieść swoją opinię do obecnej sytuacji na rynku (porównać byłego pracodawcę do innych firm).Alumn to świetny pośrednik, za sprawą którego zarówno pracodawca, jak i kandydat podejmują bardziej świadomą decyzję (alumn jako polecający zna potencjalnego pracownika oraz wie wszystko o firmie, co pozwala najlepiej ocenić dopasowanie).Dobra relacja z byłym pracodawcą to dla alumna efektywny networking, ale nie tylko. Będąc w stałym kontakcie z organizacją, łatwiej do niej wrócić. Chociaż z pozoru nie powinno wchodzić się dwa razy do tej samej rzeki, po czasie zarówno alumn, jak i firma są w innym miejscu. I wcale nierzadko okazuje się, że ponownie są dla siebie strzałem w dziesiątkę.

Oferta dla alumnów korzyścią dla kandydatów

Powiedzmy, że Cię przekonałem i chcesz zadbać o relacje z byłymi pracownikami. Co możesz jednak dla nich przygotować? Naturalną myślą jest, że nie masz im nic do zaoferowania – w końcu zmienili środowisko pracy. A jednak jest kilka rozwiązań, które możesz wdrożyć:

  • Zapraszaj alumnów na wydarzenia firmowe (pikniki, grille, spotkania okołoświąteczne lub inne). Pokażesz im w ten sposób, że nawet pomimo rozstania, nadal są ważni dla firmy.

  • Pamiętasz spotkania klasowe po zakończeniu liceum? To działa również w przypadku pracy. Organizuj dla alumnów tzw. zamknięte re-union, podczas których będą mogli sprawdzić co słychać u byłych kolegów, a przy okazji zadbać o networking.

  • Innym sposobem na utrzymywanie biznesowych relacji jest zamknięta przestrzeń (grupa na Facebooku lub LinkedInie). Odpowiednio moderowana, będzie tętniła życiem i oferowała byłym pracownikom ciekawą wymianę doświadczeń. Warto wykorzystywać też to medium do przemycania na bieżąco informacji z życia firmy. Kto wie, być może w ten sposób niektórzy alumni zatęsknią!

  • Jeżeli tak jak PWC, Twoja firma organizuje ciekawe szkolenia rozwojowe, możesz oferować alumnom zniżki na udział w nich. Polecam Ci zresztą wejść na stronę organizacji, ponieważ stworzony przez nią program dla byłych pracowników naprawdę robi wrażenie. Nie bez powodu jest w nim już ponad 4000 osób.

  • Zachęcaj alumnów do powrotu.

Jest jednak jedno rozwiązanie, które chcę rozwinąć – proponowane przez Johna Sullivana boomerang referrals. W jaki sposób ono działa? Pracodawca poprzez umiejętną komunikację utrzymuje stały kontakt z byłymi pracownikami. Nie wypadają więc oni z puli talentów, a są jej ważnymi członkami. Zbudowanie relacji o solidnej podstawie pozwala w kolejnym kroku zachęcić alumnów do powrotu (boomerang hire) lub zarekomendowania do pracy znajomego (boomerang referral). W przypadku chęci pozyskania cennego kandydata, wsparcie byłego pracownika jest nieocenione.

Jak wspomina Marcin Giełzak w swoim artykule:

Alumn jest szczególnie wiarygodny jako polecający: nie pracuje już w danej organizacji, a nadal ją rekomenduje; to oznacza, że musi mieć naprawdę dobre wspomnienia z nią związane.

Skuteczność alumna w programie poleceń opiera się o wiarygodność (jako znajomy kandydata jest o wiele efektywniejszy niż kampanie reklamowe, a w dodatku ma informacje o firmie z pierwszej ręki) i wiedzę (ze względu na świadomość środowiska pracy oraz potencjalnego pracownika wie, czy jest szansa na match). Poniekąd w zamian były pracownik otrzymuje szansę na budowanie więzi z pracodawcą oraz czerpanie z niej korzyści (na przykład finansowych, chociaż nie tylko).


Firma to przede wszystkim ludzie

W jednym z artykułów na naszym blogu dowiedziałeś się dlaczego warto przedstawić kandydatowi obecnych pracowników. Mam nadzieję, że dzisiaj przekonałeś się o tym, że warto pamiętać również o alumnach. Dbając o relację z nimi, zyskujesz kolejne osoby, które rekomendują dołączenie do Twojej organizacji. Dlatego obok tworzenia programów dla byłych pracowników, pamiętaj także aby dać im głos w kampaniach employer brandingowych. Zbudujesz w ten sposób społeczność, która stoi murem za pracodawcą. Koniec końców to właśnie nie reklamy, a inni ludzie potrafią najmocniej trafić do kandydata.

Dołącz do dyskusji
×