W obecnych czasach nie tylko pracodawcy mówią “sprawdzam”. Kandydaci coraz częściej przed aplikacją wykonują porządny research, aby znaleźć wiarygodne źródło informacji o firmie. I w tym celu sięgają właśnie po opinie pracowników.

Pracownicy godni zaufania

Na start fakty – aż 56% kandydatów sprawdza opinie pracowników firmy przed aplikacją.* Deklaracje składane w ogłoszeniach o pracę lub podczas rozmów rekrutacyjnych często przerysowują rzeczywistość, co skutecznie zaprzepaszcza szansę na budowanie zaufania u osób szukających pracy. Aby uzyskać więc informacje zgodne z realiami, kandydaci wolą posłuchać obecnego zespołu. To właśnie go darzą największym zaufaniem.

Ludzie chcą też pracować w firmach, które dobrze traktują swoich pracowników. Atrakcyjne wynagrodzenie już nie wystarcza  – liczy się przede wszystkim sprzyjające środowisko, w którym kandydaci mają szansę na realny rozwój. Chcą też wiedzieć czy mogą liczyć na wsparcie menedżera, a współpracownicy tworzą zespół, który faktycznie może przenosić góry. Aby się o tym przekonać, poznają historie obecnych specjalistów lub alumnów. Ich opinie wydają im się najlepszym sposobem na potwierdzenie lub zanegowanie wartości organizacji. Nie zawsze jednak tak jest. Ale o tym poniżej.


Daj głos swojemu zespołowi

Każdy z pracowników ma opinie na temat swojego pracodawcy – to pewne. Niestety nie każda firma traktuje ten fakt jako potencjalną szansę i pozostawia temat nienaruszony. Jest to podstawowy błąd, ponieważ puszczane samopas zdanie zespołu zaczyna żyć własnym życiem. W ten oto sposób organizacje nie mają kontroli nad i tak wystawianymi opiniami, za to borykają się z późniejszym ich wyłapywaniem oraz prostowaniem zakrzywionej przez niektórych rzeczywistości.

Jako ludzie, szczególnie w środowisku internetowym, chętniej podzielimy się w końcu negatywną niż pozytywną opinią. Część niezadowolonych pracowników, którzy w dodatku nie dostali wsparcia od menedżerów, swoje frustracje wylewa na forum. W takiej sytuacji po stronie pracodawcy zostaje jedynie reagowanie na subiektywne komentarze mijające się często z prawdą (rozemocjonowany pracownik może przykładowo nie brać odpowiedzialności za swoje błędy). Zamiast gasić pożary, lepiej do nich nie dopuszczać, dlatego na bieżąco moderuj wystawiane opinie. Daj pracownikom potrzebną uwagę, pytaj ich o nastawienie do pracy, zachęcaj do dzielenia się feedbackiem, a pozytywne opinie wykorzystuj w rekrutacji oraz działaniach employer branding.

Dając głos pracownikom zadbasz też o ich poczucie wartości, ponieważ bycie wysłuchanym to jedna z trzech głównych potrzeb komunikacyjnych w firmie.  Zapytani o swoje zdanie poczują się ważni – w końcu ich opinia liczy się dla firmy. Słuchając ich, dasz równocześnie ujście frustracji, co zmniejszy prawdopodobieństwo umieszczenia negatywnych opinii w sieci. Zebranie referencji od członków zespołu sprawia również, że utożsamiają się oni z organizacją. Refleksja nad sobą jako nie tyle osamotnionym pracownikiem, a częścią czegoś większego może dać podwaliny do budowania więzi z pracodawcą.


Jak w najlepszy sposób przedstawić referencje?

Wiesz już, że warto zaaranżować referencje od pracowników. Jest jednak wiele sposobów, aby to zrobić.

  • Opinie pracowników koniecznie powinny znaleźć się w zakładce Kariera
    Strona pracodawcy to jedno z pierwszych miejsc, które odwiedza kandydat. Co chce na niej znaleźć? Odpowiedź na pytanie Dlaczego mam aplikować właśnie do tej firmy? Referencje mogą potwierdzić jego wcześniejsze przypuszczenia, wskazać niezauważone do tej pory benefity i zbudować wiarygodność. Poza tym, wypowiedzi pracowników w prosty sposób wciągają kandydata w głąb organizacji. Czytając ich opinie, nurkuje on w nowe środowisko i dociera do historii, których nie poznałby w inny sposób.

  • Ogłoszenie z referencją pracownika to jeszcze szybszy sposób na uwiarygodnienie podawanych informacji
    Dodanie nawet dwóch zdań od osoby, która pracuje obecnie w obszarze zgodnym z ogłoszeniem lub na danym stanowisku, tuż obok pozapłacowych korzyści czy możliwości zawodowych od razu udowadnia kandydatowi, że pracodawca spełnia złożone wcześniej obietnice.

  • Referencje są również bardzo dobrym contentem do wykorzystania w mediach społecznościowych
    Posty składające się ze zdjęcia pracownika, cytatu oraz jego historii w firmie mogą być ciekawym elementem strategii employer brandingowej. Tego typu treści ocieplają wizerunek pracodawcy i dosłownie nadają firmie ludzkiej twarzy, dodatkowo wywołując u kandydatów pozytywne emocje.

  • Kampanie EB zarówno w formie online jak i offline zyskują na wartości, gdy są okraszone cytatami członków zespołu
    Potencjalni kandydaci już przy pierwszym spotkaniu z pracodawcą mają w końcu element autentycznego przekazu, który zachęca ich do pogłębienia znajomości z firmą.

Najważniejszą kwestią jest jednak jest sposób zmotywowania pracowników i późniejsza koordynacja spływania referencji. Możesz pomyśleć, że wystarczy podejść do wybranych osób i poprosić je o napisanie kilku słów. Niestety, w większości przypadków to nie zadziała. Chyba, że naprawdę Twoja firma tworzy solidną kulturę organizacyjną, w której poziom satysfakcji pracowników jest na najwyższym poziomie. Co zatem powinieneś zrobić, aby zachęcić zespół do podzielenia się swoją opinią?


Posłuchaj pracowników

Receptą jest słuchanie. Najlepiej jeszcze w aktywnej, regularnej formie. Jak wspomniałem wcześniej, pracownicy potrzebują czuć się ważni. Jeżeli poprosisz ich o opinie jedynie na potrzeby tworzenia kampanii, część z nich może poczuć się wykorzystana. Nie chodzi Ci przecież o ich faktyczne zdanie – liczy się materiał do reklamy.

Dlatego istotna jest tutaj zmiana nastawienia. Nie traktuj opinii pracowników jedynie jako pochwała firmy a spójrz na nie jak na cenną informację zwrotną, którą warto przyjmować regularnie. Stanowi ona wartość samą w sobie, nawet jeżeli nie jest opublikowana na stronie internetowej. Drugą poradą jest, abyś nie bał się ocen. Tak, zły PR negatywnie wpływa na reputację.

Nie znaczy to jednak, że powinieneś tamować swobodny przepływ wypowiedzi pracowników. Jeżeli wyobrażenie krążących po internecie opiniach na temat firmy wywołuje u Ciebie niemal zawał serca, skup się na rozwiązaniu problemów, które są w nich poruszane. Przerzucenie uwagi na wizerunek i PR skutkuje fiaskiem  – pracownicy nadal będą niezadowoleni z pracy, a Ty będziesz poświęcał czas na monitoring negatywnych komentarzy.

Ostatnia kwestia – pracownicy wierzą, że mają coś ważnego do powiedzenia i w wielu przypadkach faktycznie tak jest. Jeżeli więc prosisz ich o głos, weź go pod uwagę przy optymalizacji firmy. W wypowiedziach możesz znaleźć nie tylko punkty zapalne, a również konkretne pomysły na rozwiązania. Oczywiście nie wszystkie z nich są skuteczne, dlatego sztuką jest znalezienie równowagi, spełniając potrzeby pracowników oraz realizując cele biznesowe firmy. Rzecz w tym, że budowanie zaangażowanego i zadowolonego zespołu nie polega na okazyjnym pytaniu o odczucia. Trzonem działań powinno być odpowiednie przyjęcie informacji zwrotnej. Czyli wyciągnięcie wniosków i poprawienie warunków pracy. A to ułatwi Ci wszystkie działania rekrutacyjne.

*Raport eRecruiter Candidate Experience w Polsce 2019.

Dołącz do dyskusji
×