Jest to bardzo często pierwszy wybór pracodawców i kandydatów. Portale pracy z długimi listami ofert królują nad innymi źródłami pozyskiwania aplikacji, jednak nie oznacza to, że zawsze są najlepszą opcją.

Gdzie znaleźć kandydatów?

Ciekawa oferta pracy nie wystarczy – do osiągnięcia oczekiwanych efektów potrzebuje odpowiedniej platformy. Tylko której? Spośród wielu źródeł pozyskiwania kandydatów potrzebujesz wyselekcjonować te, które są najlepsze w przypadku konkretnej rekrutacji. Aby to zrobić:

  • stwórz persony osób, które aplikują na stanowisko,
  • sprawdź koszty wybranych źródeł i porównaj je ze sobą,
  • zmierz efektywność dotychczasowych kanałów rekrutacji i jakość przychodzących z nich aplikacji,
  • wylicz budżet na konkretne rekrutacje.

Dopiero gdy wykonasz wyżej wymienione kroki, będziesz w stanie racjonalnie wybrać najlepsze miejsca do publikacji ogłoszenia o pracę. Pamiętaj jednak o umiarze. W przypadku doboru platform stawiaj na jakość, a nie na ilość. I przede wszystkim kieruj się badaniami oraz analizą.


Czym jest portal pracy?

Możesz go znać jako wyszukiwarkę z ofertami lub job board. Jest to zdecydowanie jedno z najpopularniejszych źródeł pozyskiwania kandydatów. Przyczyna tego stanu rzeczy jest w miarę oczywista – portale pracy są najlepiej wypromowaną formą pozyskiwania kandydatów i klasyczną już pozycją w arsenale działań online.

Rekruterzy dzięki portalom mogą szybko wrzucić ofertę i ruszyć z kolejnymi zadaniami. Po drugiej stronie czeka w końcu kolejka kandydatów. Gdy pojawi się u nich myśl – Muszę zmienić pracę!  jest niemal pewne, że po paru minutach zaczną wstukiwać w klawiaturę adres jednego z portali. Są one intuicyjnym wyborem, ponieważ zapewniają cały wachlarz ofert z różnych dziedzin.

Minusy stron z ogłoszeniami rekrutacyjnymi mogą pojawić się w przypadku wyższych wymagań – szczególnie, gdy myślisz o darmowych witrynach. Nie spotkasz na nich funkcjonalności szytych na miarę czy najwyższej jakości automatyzacji. To Twoja firma musi się dostosować, nie na odwrót. Dlatego zanim podejmiesz decyzję o opublikowaniu ogłoszenia w wybranym portalu pracy, zapoznaj się dokładnie z jego możliwościami. Oczywiście, płatny plan licencyjny (im wyższy tym lepiej) otwiera drzwi do nowych funkcjonalności, jednak mimo to możesz nie znaleźć wśród nich opcji, na których Ci zależy.

Innym wyzwaniem jest fakt, że istnieją portale pracy ogólne oraz branżowe. W tych pierwszych znajdziesz oferty na stanowiska od specjalisty marketingu, przez konsultanta telefonicznego aż po operatora maszyn. W drugich kategorie ogłoszeń zawężone są do konkretnego rynku. Niesie to za sobą korzyść zebrania jedynie osób, które są szczerze zainteresowane branżą, ale także ryzyko mniejszej popularności. W końcu, często pierwszym wyborem kandydatów jest mimo wszystko portal, który pierwszy przychodzi im do głowy.

Ostatnią kwestią wartą poruszenia jest fakt, że portale pracy sprawdzają się przede wszystkim w rekrutacji kandydatów aktywnych. Ci pasywni rzadko na nie zaglądają, ponieważ, po prostu, nie poszukują nowego miejsca zatrudnienia.Nie mają motywacji, aby poświęcać czas na zapoznanie się z ofertami, jedynie czasami zajrzą z ciekawości, żeby sprawdzić co nowego się pojawiło. O ile niektóre portale dedykowane konkretnej branży oferują dopasowane do pasywnych kandydatów funkcjonalności, część ogólnych wyszukiwarek może okazać się w tym przypadku zupełnie nieskuteczna.


Najlepsze portale pracy

Portale ogólne

Pracuj.pl

Jest to zdecydowanie najpopularniejsza wyszukiwarka ogólna w Polsce. Kto chociaż raz z niej nie skorzystał, niech pierwszy podniesie rękę. Co ma pracuj.pl? Ogromną bazę ofert podzielonych na kategorie, przejrzystą listę, z poziomu której widzisz od razu lokalizacje, wymiar pracy oraz adnotację dotyczącą zdalnej rekrutacji (co ma znaczenie np. w przypadku epidemii). Przy publikacji ogłoszenia w trybie standard otrzymujesz 30 dni emisji, zapewnienie o przechowywaniu zgłoszeń zgodnie z RODO oraz pomoc doradcy.

Praca.pl

To również popularna wyszukiwarka, która może pochwalić się szerokim wyborem kategorii. Portal w zależności od wybranej licencji, umożliwia dopasowanie szaty graficznej ogłoszenia, podbicie go do top ofert na liście oraz dodanie wideo.

Jobs.pl

Zawęża kategorie, ale mimo wszystko mogą korzystać z niego osoby z różnych branż. Jobs.pl na stronie głównej kładzie nacisk przede wszystkim na międzynarodowy charakter. Jeżeli więc kandydat szuka pracy poza Polską, może szybko wyszukać ofertę po konkretnym państwie. Portal oferuje publikację ogłoszenia na 14, 30 lub 45 dni.

Indeed.com

Globalny agregat ofert pracy, który działa również w Polsce. W mojej opinii jest mniej intuicyjna niż poprzednicy, jednak oferuje kandydatom kalkulację średniego wynagrodzenia oraz ranking miast z najwyższymi zarobkami na danym stanowisku. Jeżeli chodzi o pracodawców, założenie konta jest darmowe. Płacisz jedynie gdy decydujesz się promować swoje ogłoszenie.

Portale branżowe

Nofluffjobs.com

Zestawienie branżowe zaczynam od bezsprzecznego lidera w branży IT. Według  badań przeprowadzonych przez polski certyfikowany instytut badawczy MANDS w 2019 roku, serwis dostarczył ponad dwa razy więcej jakościowych aplikacji niż drugi w tej kategorii. Wyszukiwarka No Fluff Jobs jest przejrzysta i wygodna w obsłudze. Z poziomu listy kandydat otrzymuje też od razu widełki wynagrodzenia, co zdecydowanie poprawia candidate experience. Portal oferuje pracodawcom kreator ogłoszeń, bogaty w multimedialne elementy profil firmy czy przejrzyste i porównywalne 30-dniowe oferty.

Rocketjobs.pl

Jest to pierwszy job board dla marketingowych wyjadaczy oraz osób zajmujących się nowoczesną sprzedażą w Polsce. Rocket Jobs wyróżnia z pewnością wyrazista kolorystyka oraz interaktywna mapa na głównej stronie. Każda kategoria posiada swoją ikonę oraz kolor, co ułatwia poszukiwania. Podobnie jak w przypadku poprzednika, gdy pracodawca posiada widełki wynagrodzenia, są one widoczne już z poziomu listy ogłoszeń. Rocket Jobs oferuje trzy warianty cenowe, w którym najdroższy umożliwia między innymi 3 automatyczne odświeżenia, dedykowanego opiekuna, promocję w social mediach, indywidualne copy, audyt i możliwość płatnej kampanii.

Skillshot.pl

Wyszukiwarka dla pracodawców i kandydatów związanych z branżą gier. Jej forma jest zdecydowanie o wiele prostsza w porównaniu do poprzednich stron. Wyszukując oferty, kandydat na głównej liście zobaczy lokalizację, datę publikacji oraz tryb pracy (stała lub zleceni e). Portal oferuje pracodawcom konto darmowe (2 ogłoszenia na miesiąc) oraz opcję płatną, w której każde ogłoszenie publikowane jest przez okres 30 dni.

Bulldogjob.pl

Kolejny rozbudowany serwis dla programistów, którego twórcy chwalą się:  – 80% specjalistów IT to kandydaci pasywni – wiemy, jak do nich dotrzeć. – Portal oferuje pracodawcom aż 4 plany cenowe, które dopasowane są do konkretnych kategorii stanowisk (junior/ mid/ senior). Oprócz tego, możesz założyć firmie profil, na którym kandydat znajdzie przydatne informacje: oferty, realizowane projekty oraz oferowane benefity. Korzystając z Bulldoga, wyszuka też oferty według lokalizacji, typu stanowiska oraz doświadczenia. Innym filtrem jest wynagrodzenie, co zdecydowanie pozwala zaoszczędzić czas obu stronom.

Absolvent.pl

Ostatnim job boardem jest Absolvent, który jednak w odróżnieniu od reszty nie ogranicza się do branży, a do doświadczenia kandydatów. Jak możesz się domyślać, portal jest dedykowany studentom oraz absolwentom, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki na rynku pracy. Młodzi kandydaci z pomocą strony szukają pracy, praktyk lub stażu oraz wertują dokładnie wybranych pracodawców. Każda firma może założyć na Absolvent.pl profil, który pełni rolę wizytówki. Tworząc ją dla organizacji, powinieneś w ciekawy sposób opisać idealnego kandydata, wyznawane przez zespół wartości, atmosferę, warunki oraz ścieżkę kariery. Wyróżniającą opcją jest możliwość dodawania przez kandydatów opinii o pracodawcy i procesie rekrutacyjnym.


Czy warto korzystać z portali pracy?

PlusyMinusy
+ Łatwa obsługa (dla rekrutera i kandydata).– Docierasz jedynie do kandydatów aktywnych.
+ Szybkie dodawanie ofert opartych na samym tekście.– Publikacja ogłoszenia nie gwarantuje zgłoszeń kandydatów.
+ W niektórych przypadkach darmowa publikacja ogłoszenia.– Brak idealnego dopasowania do wymagań firmy.
+ Duża popularność wśród aktywnych kandydatów.– Publikując tu ofertę, promujesz portal pracy, a nie swoją zakładkę Kariera, uzależniając się od niego.

Nie jestem w stanie odpowiedzieć Ci jednoznacznie na to pytanie bez głębszej znajomości Twojej sytuacji. To, co mogę zrobić, to zachęcić Cię do dokładnej analizy oraz porównania poszczególnych portali.  Sprawdź, jaki jest koszt pojedynczego kandydata i jaki procent z aplikujących faktycznie pasuje do profilu, którego szukasz. Job boardy często charakteryzują się dużym spływem Kandydatów niskiej jakości, którzy wymagają ręcznego przejrzenia, tylko zabierając Twój cenny czas.

Wróć do początku tego tekstu. Poświęć chwilę, aby przyjrzeć się potrzebom oraz możliwościom firmy. Dopiero potem zabierz się za testowanie konkretnych portali. Nie rób tego jednak w pojedynkę. Podziel zespół na dwie grupy: jedną z nich poproś o sprawdzenie stron z perspektywy kandydata, drugą o analizę możliwości dla pracodawcy. A później, spotkaj się z nimi, aby omówić wspólnie wnioski.

Dołącz do dyskusji
×