Sekcja pytań i odpowiedzi to rozwiązanie, które w przypadku sklepów internetowych zupełnie nie dziwi. Klienci błyskawicznie otrzymują odpowiedzi dotyczące reklamacji, zwrotów czy terminów dostawy. W tym samym czasie kandydaci muszą upominać się o podstawowe informacje dotyczące rekrutacji. A proste rozwiązanie jest przecież w zasięgu ręki.

Co to jest FAQ?

FAQ, czyli Frequently Asked Questions to lista najczęściej zadawanych przez użytkowników pytań wraz z odpowiedziami. Sekcję znajdziesz na stronach internetowych, w tym sklepach online. Jest to bardzo proste, niskobudżetowe rozwiązanie, które odciąża pracowników i rozjaśnia wątpliwości klientów. Ze względu na swoją praktyczną funkcję, FAQ może być też z powodzeniem wykorzystywane do budowy pozytywnego doświadczenia kandydatów.


Dlaczego FAQ jest przydatny również w rekrutacji?

Lista najczęściej zadawanych pytań wydaje się być zadaniem na 1,5 godziny  – jednak aby ją stworzyć, potrzebujesz wykazać się empatią i spojrzeć na proces oczami kandydata. Niby nic trudnego, jednak doświadczenie pokazuje mi, że to zmiana myślenia okazuje się być największym wyzwaniem dla działów HR. Warto to zrobić, ponieważ oprócz wachlarzu plusów dla kandydatów, sekcja FAQ odciąża rekruterów w ich codziennej pracy. Umieszczenie jej na stronie zmniejsza liczbę zapytań, a w przypadku pojawienia się ewentualnych upraszcza udzielenie odpowiedzi.

Jednak przede wszystkim, FAQ w zakładce Kariera buduje zaufanie kandydatów. W ten sposób rozwiewasz wątpliwości, które spędzały im sen z powiek i zapewniasz transparentność procesu. Inną, mniej oczywistą korzyścią jest możliwość zaprezentowania użytkownikom osobowości marki pracodawcy – w formie czy treści możesz przekazać wyznawane wartości oraz oddać atmosferę panującą w organizacji. Jeżeli walory miękkie Cię nie kuszą, to FAQ pomoże Ci też w pozycjonowaniu zakładki Kariera w wyszukiwarkach internetowych (np. Google).

Natychmiastowe udzielenie odpowiedzi na nurtujące pytania, zwraca uwagę utalentowanych kandydatów, ponieważ pokazuje jaki masz do nich stosunek. Przekaz zdaje się być prosty – zależy Ci na ich komforcie i poczuciu bezpieczeństwa. Budowanie pozytywnego candidate experience nie muszą wiązać się z najbardziej efektownymi, drogimi rozwiązaniami. Istota dbania o doświadczenia kandydatów kryje się w prostocie oraz praktyczności. Kreatywne kampanie z całą pewnością przyciągną kandydatów do firmy, jednak to w dużej mierze wygoda, wiarygodność i zaufanie przekonają ich do aplikowania.


Jak stworzyć dobre FAQ?

FAQ warto mieć – to już wiesz. Jak go jednak przygotować w prosty, ale skuteczny sposób?

1. Spisz wszystkie pytania

Bez tego ani rusz. Zbierz zespół (do pracy zaproś też osoby z innych działów) i stwórz razem z nim listę pytań. W trakcie burzy mózgów uczulaj pracowników, aby patrzyli na rekrutację oczami kandydata. Jest to ważne, ponieważ na tym etapie łatwo paść ofiarą klątwy wiedzy. Posiadając już wiedzę na temat rekrutacji, mogą mieć oni problem aby przypomnieć sobie emocje, które towarzyszyły im gdy jeszcze jej nie posiadali. Stworzoną listę uzupełnij o pytania, które pojawiały się w korespondencji z kandydatami lub podczas interview.

2. Zapytaj kandydatów i nowych pracowników

Antidotum na klątwę wiedzy są osoby w trakcie lub świeżo po rekrutacji. Poproś o opinie kandydatów podczas spotkania lub w ramach badania NPS i porozmawiaj z nowymi pracownikami. Patrząc na rekrutację z innej perspektywy, z pewnością uzupełnią stworzoną już listę o kilka cennych pytań.

3. Odpowiedz w zrozumiały i prosty sposób na każde pytanie

Trawa jest zawsze zielona, prawda? Nie w przypadku FAQ. Po zebraniu odpowiedzi powinieneś je zredagować w taki sposób, aby były zrozumiałe dla odbiorców i odzwierciedlały rzeczywisty stan w firmie. Korporacyjny styl wypowiedzi czy długie rozprawki na nic się tutaj nie zdadzą. Kandydaci odwiedzając FAQ, liczą na konkret oraz użyteczność, dlatego odpowiedz im na pytania w jak najzgrabniejszy sposób. Tę sekcję możesz także wykorzystać do edukacji aplikujących osób. W trakcie redakcji pamiętaj też, aby umiejętnie przedstawić w FAQ markę pracodawcy.

4. Potwierdź odpowiedzi dodatkowymi źródłami

Udzielając potrzebnych kandydatom odpowiedzi, możesz od razu je potwierdzać, linkując treść np. do konkretnych artykułów firmowego bloga. W ten sposób upieczesz dwie pieczenie na jednym ogniu: zapewnisz wiarygodność i zatrzymasz kandydata dłużej na stronie, budując równocześnie (oby pozytywne) doświadczenia z Twoją marką pracodawcy.

5. Nawiguj kandydatów

Odpowiedzi stracą swoją użyteczną wartość, jeżeli kandydaci będą musieli scrollować je przez 15 minut. Po zadbaniu o merytorykę, pora więc na ergonomię. FAQ dla przykładu możesz podzielić na sekcje (np. ze względu na etapy), aby ułatwić im wyszukiwanie potrzebnych informacji. Im więcej pytań, tym lepsza powinna być struktura całej sekcji. Gdy masz ich tylko 5 to nie zawracaj sobie zupełnie tym głowy, ale przy 50 warto już przyjrzeć się czy nie pojawiają się jakieś wspólne tematy, które stworzą naturalne kategorie.

6. Umieść w widocznym miejscu na stronie

Jeżeli już stworzyłeś FAQ, pozwól kandydatom je zobaczyć. Widoczność sekcji pytań i odpowiedzi to kolejny element must have, dzięki któremu wykonana do tej pory praca nie pójdzie na marne. Porozmawiaj z działem IT oraz ze świeżo zatrudnionymi pracownikami i wyznacz łatwe do zlokalizowania miejsce na stronie.

7. Aktualizuj na bieżąco

Rekrutacja to żywy organizm, który ciągle się zmienia. Takie też powinno być FAQ, dlatego w przypadku zmian w procesie pamiętaj aby aktualizować tę sekcję. Niezależnie od tego warto, abyś regularnie ją także analizował, biorąc pod uwagę feedback od kandydatów.


Przykładowe pytania do FAQ

Najlepszym rozwiązaniem jest oczywiście stworzenie listy samemu. Jeżeli jednak potrzebujesz rozgrzewki, poniżej przedstawiam Ci kilka pytań, na które kandydat może chcieć poznać odpowiedź przed wzięciem udziału w rekrutacji.

Proces aplikacji:

  • Jak wygląda rekrutacja do naszej firmy?
  • Na co rekruterzy zwracają uwagę na etapie analizy CV?
  • Co mogę zrobić, aby moje zgłoszenie zwróciło uwagę?
  • Kiedy dostanę informację o zakwalifikowaniu się do kolejnego etapu rekrutacji?
  • Czy dostanę informację jeżeli nie przejdę do kolejnego etapu rekrutacji?

Rozmowa rekrutacyjna:

  • Z jakich etapów składa się spotkanie?
  • Gdzie odbywają się rozmowy rekrutacyjne?
  • Jak mogę przygotować się do spotkania?
  • Czy podczas rozmowy czekają mnie testy i zadania praktyczne?
  • Z kim będę rozmawiać? Czy podczas spotkania poznam przyszłego przełożonego?
  • Jak ubrać się na spotkanie rekrutacyjne?

Decyzja:

  • Co decyduje o ostatecznej decyzji przy wyborze kandydata?
  • Czy otrzymam informacje o niezakwalifikowaniu i jeżeli tak, to również o jego powodach?

Niedoceniony potencjał FAQ

Kandydaci są teraz drobiazgowi – zwracają uwagę na detale i użyteczność wykorzystywanych przez pracodawcę narzędzi. Jak nigdy dotąd oczekują również empatycznego podejścia, dzięki któremu rekrutacja przestaje być tak stresogennym doświadczeniem. Jeżeli więc chcesz przyciągnąć uwagę utalentowanych kandydatów, pokaż im że dbasz o ich komfort, dodając FAQ do zakładki Kariera.

Dołącz do dyskusji
×