Pracodawcy ścigają się w pogoni za młodymi talentami. Dlatego jeżeli chcesz jako pierwszy przyciągnąć ich uwagę, musisz zacząć budować z nimi relację jeszcze przed zakończeniem studiów. Gdy to zrobisz, zyskasz cennego stażystę oraz przyszłego pracownika w jednym.

Studenci jako kandydaci

To zdecydowanie wymagająca grupa. Głodni zawodowych wyzwań, nie łapią już pierwszej lepszej oferty. Mają wysokie wymagania – chcą podjąć się pracy, która da im satysfakcję i otworzy drzwi do kariery zawodowej. Ten stan rzeczy nie powinien jednak dziwić. Najlepsi studenci są w końcu rozchwytywani przez pracodawców na długo przed zakończeniem edukacji. Organizacje czają się na Młode Talenty robiąc wszystko, aby przyciągnąć ich uwagę. Bo jak to się mówi: kto pierwszy, ten lepszy.


Jak rekrutować absolwentów?

Masz więc z jednej strony kandydatów z wysokimi wymaganiami, a z drugiej sporą konkurencję. Ta sytuacja jest z pewnością wyzwaniem, jednak dzięki odpowiednim działaniom możesz przyciągnąć do swojej firmy najlepszych studentów. Na początek garść uniwersalnych wskazówek, które sprawdzają się przy każdej rekrutacji:

1. Zastanów się, kogo chcesz zatrudnić

Kto jest Twoim idealnym kandydatem? Stwórz personę studenta/absolwenta i kolejne kroki w rekrutacji stawiaj bazując na zebranych danych. Profil kandydata w tym przypadku koniecznie uzupełnij o konkretną uczelnię wyższą, a także kierunek studiów.

2. Sprawdź efektywność

A także koszt wybranych źródeł pozyskiwania absolwentów oraz jakość aplikacji, które z nich spływają. Dzięki zmierzeniu wymienionych KPI dowiesz się czy potrzebujesz optymalizacji w tym obszarze.

3. Przejrzyj ostatnie aplikacje

Zwróć także uwagę na obecnie pracujących absolwentów. Na jakich uczelniach studiowali? Jak oceniają proces rekrutacji? Przeprowadź wywiady z wybranymi osobami a następnie wyciągnij z nich wnioski.

4. Znajdź punkty wspólne

Zorientuj się w istniejących możliwościach współpracy z organizacjami akademickimi i uczelniami. Co moglibyście razem zrobić? Na ile są otwarte na wspólne działania?

5. Zobacz, co robi konkurencja

Zwróć uwagę na to, co przyciąga studentów oraz wywołuje u nich efekt wow. Później wypisz to, co Twoim zdaniem wymaga poprawy i zrób to lepiej.

Budowanie relacji ze studentami oraz uczelniami są działaniem praco- i czasochłonnym, dlatego wydeleguj do tego zadania konkretne osoby. Wyspecjalizowany zespół będzie pracował wydajniej niż pracownicy, którzy kontaktują się z organizacjami w przerwie na kawę.


Działania w środowisku akademickim

Studentów możesz przyciągnąć na kilka sposobów. Pierwszym z nich jest współpraca z organizacjami studenckimi. Zrzeszają one młode talenty zainteresowane konkretną tematyką. Jeżeli pokrywa się ona z branżą Twojej firmy, masz już potencjalną bazę kandydatów. Forma tego typu współpracy może być różna – wszystko zależy od Twojej kreatywności i otwartości danej organizacji. Niemniej, najczęściej pracodawcy decydują się na prowadzenie cyklu warsztatów lub czynny udział w eventach. Przykładowo PZU w ramach kampanii “Taka praca ma sens” na 19 uczelniach zorganizowało specjalne szkolenia, a w trakcie Dni Otwartego Biznesu zaprosiło studentów do poznania firmy od środka oraz zmierzenia się z ich realnymi wyzwaniami. Dobrym pomysłem jest także zorganizowanie specjalnej kampanii employer brandingowej. Na cokolwiek się zdecydujesz, pamiętaj, że tego typu akcja jest momentem selekcji studentów i nawiązywania więzi. Dla wielu osób prowadzona kampania może być pierwszym zetknięciem się z Twoją firmą. Dlatego zadbaj o to, aby to doświadczenie zapadło im w pamięć.

Możesz także połączyć świat nauki z biznesem. Content marketing jest naprawdę skuteczną metodą przyciągania kandydatów, w tym również studentów. Gdy dasz im wgląd w pracę Twojej firmy, pozwolisz zasmakować specyfiki branży oraz dostarczysz praktyczną wiedzę, zyskasz ich uwagę oraz zaufanie. I co równie ważne, nawiążesz bezpośredni kontakt. Oba światy możesz połączyć, oferując studentom program nauczania prowadzony wspólnie przez profesorów akademickich i przedstawicieli firmy. Aby to zrobić, skontaktuj się z wybraną uczelnią, katedrą, instytutem na uczelni…lub nami. Jako Higher prowadzimy usługi promocyjne w środowisku akademickim.  Innymi sposobami na dostarczenie praktycznej wiedzy jest wspólne stworzenie manual booka, dedykowanej platformy lub aplikacji. Przemyśl także grywalizację, która dla młodego pokolenia może okazać się najbardziej ciekawą formą nauki. W tę stronę poszedł między innymi Budimex, tworząc kompetencyjną grę online Budimex Cup.

Innym sposobem na dotarcie do młodych talentów jest program ambasadorski. Dobrze zaplanowany, w naturalny sposób umocni obecność Twojej firmy wśród studentów. Ambasadorzy to również cenna przepustka akademickiego świata. Dzięki nim lepiej zrozumiesz potrzeby młodego pokolenia i w odpowiednim czasie wychwycisz okazję do przeprowadzenia dodatkowych akcji. W Higher w ramach tworzenia dla klientów programu ambasadorskiego przygotowujemy kilka zarówno klasycznych, jak i niestandardowych wariantów, rozpisujemy wybraną wersję w formie gotowego projektu do zrealizowania oraz wspieramy Cię w bieżącej ewaluacji przebiegu programu.

Dwie pieczenie na jednym ogniu upieczesz, wdrażając program mentoringowy. W ten sposób połączysz cele rekrutacyjne z działaniami CSR oraz PR: zbudujesz pozytywny wizerunek firmy oraz rozwiniesz kompetencje przywódcze u pracowników firmy i pobudzisz ich motywację do działania. Aby wesprzeć Cię w tych działaniach, zbudujemy dla Twojej firmy strategię w oparciu o jej potrzeby, a następnie zaproponujemy dopasowany do możliwości pracowników format. W kolejnych krokach zaplanujemy harmonogram realizacji projektu, dobierając do niego nazwę oraz identyfikację wizualną. Stworzymy także materiały promocyjne online i offline, a dzięki przeprowadzeniu odpowiedniej kampanii, zapewnimy Twojej firmie spływ najbardziej utalentowanych kandydatów. Będziemy również wspierać Cię w koordynacji programu, dbając o sprawny przepływ informacji oraz optymalizację, którą oprzemy o feedback od obu stron.

Środowisko akademickie to także świetne miejsce do przeprowadzenia ciekawej kampanii employer brandingowej. Studenci doceniają kreatywność, dlatego jeżeli przykujesz ich uwagę, diametralnie zwiększysz szansę na aplikację. Aby wiedzieć co i jak mówić do młodego pokolenia, przypatrz się stworzonym personom – studenci posługują się zupełnie innym językiem niż dojrzali pracownicy. Zrób też dokładny benchmarking. Zabawa słowem, eksperymentowanie formą czy element zaskoczenia pomogą Ci zainteresować studentów. Zresztą, zobacz jak przykładowo z młodymi ludźmi komunikował się Randstad.


Praktyki i staże

Chyba każdy z nas wie, że nauka to nie wszystko – student do pełni szczęścia potrzebuje też praktyki, która na niektórych uczelniach jest również elementem obowiązkowym do zaliczenia studiów. Gdy nie może on jeszcze rozpocząć pełnowymiarowej pracy w organizacji, szuka ofert stażu, które zaspokoją jego pragnienie nowego doświadczenia. Dla firmy praktyki są z kolei dobrym sposobem na budowanie relacji z potencjalnymi kandydatami. Student za pewien czas stanie się w końcu absolwentem, o którego uwagę będą walczyli inni pracodawcy. Nawiązując wcześniej więź, firma staje się naturalnie pierwszym wyborem – środowiskiem, któremu można ufać. Jeżeli zapewnisz studentowi dobre doświadczenie w trakcie praktyk, zwiększysz szansę na to, że będzie chciał u Ciebie zostać. Staże nie są więc jedynie 3-miesięczną relacją, a inwestycją na pozyskanie najlepszych kandydatów w przyszłości. Pokaż więc firmę z jak najlepszej strony, pozwól studentowi uczyć się poprzez doświadczenie i stań się jego mentorem.


Buduj relacje i pozostań w kontakcie

Niezależnie od tego czy wybrany przez Ciebie student zdecydował się na pracę w Twojej firmie, warto utrzymywać z nim kontakt. Jako przedstawiciel młodego pokolenia jest głodny wyzwań, dlatego bardzo prawdopodobne jest, że po dwóch latach będzie rozglądał się za nowym miejscem. Dzięki zbudowanej więzi, w momencie szukania nowego pracodawcy, Twoja firma będzie pierwszą opcją, która przyjdzie mu do głowy.

Aby łatwiej utrzymywać kontakt z najlepszymi talentami, zbuduj bazę kandydatów. W Workate rozwiązaliśmy to w ten sposób, że masz zapisane wszystkie osoby, które kiedykolwiek wysłały aplikacje. Dodając komentarze i oceny szybko wyszukujesz poszczególne osoby, zamiast przeszukiwać całymi dniami pocztę e-mailową. Skraca to diametralnie czas rekrutacji, ale przede wszystkim daje pewność, że nie umknie Ci żaden Młody Talent.

Dołącz do dyskusji
×