Optymalizacja rekrutacji to nie zawsze najcięższe działa, kosztowne narzędzia i czasochłonne obowiązki. Zazwyczaj to proste rozwiązania, które możesz wprowadzić bez większego wysiłku. Szkopuł w tym, aby w ogóle uświadomić sobie prawdziwy problem i zmienić mindset.
Odpowiednie nastawienie do rekrutacji
Zanim zaczniesz działać, warto abyś zrozumiał, że budowanie pozytywnego candidate experience nie jest syzyfową pracą. Nie musi być także żmudnym wykonywaniem stosu obowiązków, o ile swoje zadania opierasz na badaniach i potrzebach kandydatów. W rozsądnym działaniu chodzi w końcu o to, aby robić mniej, osiągając równocześnie jeszcze lepsze rezultaty.
Widzisz, rekrutacja tak naprawdę wymaga od HR-u prostych rozwiązań. Prawdziwym wyzwaniem jest jednak to, aby włączyć empatię i nie szukać na siłę efektownych sposobów. Zamiast tworzyć u kandydatów pragnienie, odpowiedz na istniejące już potrzeby. Liczy się praktyczność, ergonomia i komfort, a nie pompatyczność. W świecie biznesu klientocentryczne myślenie nie jest już luksusem, ale wymogiem – weź przykład z tego nastawienia i tworząc rekrutację postaw na kandydatocentryczność.
Pierwszy krok do optymalizacji procesu
Pierwszym krokiem bez którego nie zadzieją się kolejne, jest mierzenie i analizowanie obecnych procesów rekrutacyjnych. Większość rozwiązań jest dosyć oczywista – przeszkodą we wdrożeniu jest brak świadomości problemu. Jeżeli więc chcesz zoptymalizować rekrutację, w pierwszej kolejności znajdź w niej punkty zapalne.
Jak możesz to zrobić? Przede wszystkim podziel rekrutacje na poszczególne etapy (przyda Ci się candidate journey map) i zacznij je monitorować. Dopiero spojrzenie na proces jako jedną całość pozwoli Ci efektywnie działać. Zwracaj uwagę na wybrane kanały rekrutacji, stworzone ogłoszenie (a wcześniej również na opis stanowiska), jakość przeprowadzonych rozmów i onboarding. Odpowiedzi najlepiej szukać u kandydatów i obecnych pracowników. Porozmawiaj więc z nimi. Zadawaj pytania i uważnie słuchaj, gdy opowiadają o zdobytych doświadczeniach. To właśnie te opowieści kryją w sobie rozwiązania na rekrutacyjne problemy.
Co możesz zrobić już teraz, aby usprawnić rekrutację?
1. Wykorzystuj okazje
Wiadomości, które nic nie wnoszą to prawdziwa zmora kandydatów. Jeżeli komunikujesz się z osobami zainteresowanymi danym stanowiskiem, spróbuj ich zaskoczyć. Stwórz ciekawą wiadomość, która przyciągnie uwagę. Zgrabny styl, poczucie humoru, bezpośredniość i jasne informacje – na tym powinny opierać się Twoje komunikaty. Zamiast standardowych wiadomości, możesz postawić na wideo, które np. dzięki aplikacji Waywer prześlesz SMS-em. Pamiętaj, że każdy punkt styku na linii Twoja firma – kandydat to szansa na zrobienie dobrego wrażenia. Wykorzystaj ją.
2. Dawaj feedback
Aż 72% kandydatów w przypadku odrzucenia aplikacji chce poznać powody niezakwalifikowania, a jedynie 17% de facto je otrzymuje. * Poświęć czas i poinformuj wszystkich ubiegających się o pracę o zakończeniu procesu i powodach odrzucenia aplikacji. Nie chodzi jednak o puste “niespełnienie wymagań”, bo co z taką informacją może zrobić kandydat? Dosłownie nic. W feedbacku najcenniejszy jest nastawiony na działanie komunikat, który wskazuje konkretne sfery do przepracowania. Informacja zwrotna buduje pozytywne candidate experience, co zdecydowanie poprawi wizerunek Twojej firmy jako pracodawcy.
3. Wysyłaj wiadomość na czas
Fajnie, że kandydat otrzymał informacje o zakończeniu rekrutacji lub powodach odrzucenia zgłoszenia, ale trochę gorzej, jeżeli ta wiadomość wylądowała na jego skrzynce po trzech miesiącach. Podobnie niestety jest nawet z informacją o przyjęciu zgłoszenia, na którą osoby zainteresowane stanowiskiem muszą czekać tygodniami. Nieistotne czy przyozdobisz maila żartami lub nadasz mu ciekawą formę – jeżeli wyślesz wiadomość po czasie, odbiorcą komunikatu będzie zirytowany kandydat.
4. Używaj przyjaznego języka
Ta sytuacja na szczęście się zmienia, ale nadal wiele firm traktuje kandydatów jak petentów. Sprawdź styl komunikacji jaki wykorzystuje HR w stosunku do osób ubiegających się o pracę (warto też zerknąć na komunikację wewnątrz firmy). Jeżeli wiadomości są formalne, rozwlekłe i po prostu oschłe, zastanów się czy sam chciałbyś je otrzymywać.
5. Analizuj rekrutację i mierz KPI
Wskaźników jest cała masa. Możemy podzielić je na te związane z pozyskiwaniem kandydatów, ich selekcją i procesem zatrudnienia. Przykładowym KPI jest efektywność kanałów rekrutacji (liczba aplikacji, które przychodzą z danego źródła, co pokazuje czy nie przepalasz budżetu), jakość aplikacji (współczynnik zaakceptowanych kandydatów do wszystkich zgłoszeń) czy atrakcyjność oferty (% otrzymanych aplikacji w stosunku do liczby odsłon ogłoszenia). Jeżeli chodzi o te ostatnie, to stworzoną ofertę warto analizować jeszcze dokładniej. Co konkretnie budzi największe zainteresowanie kandydatów? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w panelu Workate, który umożliwia Ci sprawdzenie korzyści, które są najchętniej klikane w ogłoszeniu.
6. Prowadź jasną komunikację i miej ciągły kontakt z kandydatami
Nie chodzi o to, aby wysyłać im nic nie wnoszące wiadomości, ale żeby zmniejszyć u nich wątpliwość i niepewność. Informuj o otrzymaniu zgłoszenia, przebiegu i zakończeniu rekrutacji, o obowiązujących terminach i powodach odrzucenia aplikacji.
7. Wysyłaj przypominajki o spotkaniu
SMS-y lub powiadomienia w kalendarzu to dobry sposób na przypomnienie kandydatowi o rozmowie i przemycenie mu informacji o miejscu i agendzie. W tym temacie warto sprawdzić np. Google Calendar lub aplikację Calendly, które pozwala kandydatom wybrać dogodny termin spotkania, który później zostaje automatycznie dodany do kalendarza każdej zainteresowanej osoby.
8. Zacznij zbierać feedback od kandydatów
Wiem, że możesz bać się oceny procesu, nad którym pracowałeś. A może jesteś przekonany, że jest to zbyt czasochłonne zadanie? Mimo wątpliwości zachęcam Cię do tego, abyś pytał kandydatów o ich doświadczenia. Dlaczego? Bo jest to bez wątpienia najlepszy sposób na budowanie pozytywnego candidate experience. Możesz to zrobić poprzez badanie NPS (które wyślesz SMS-em lub e-mailem) czy z pomocą pogłębionej ankiety, która wyciągnie od ubiegających się o pracę osób jeszcze więcej przydatnych spostrzeżeń.
9. Zwracaj uwagę na to, jakie osoby są zainteresowane ofertą
W Workate umożliwiamy naszym klientom badanie profilu potencjalnych kandydatów, którzy odwiedzają ogłoszenie. Taka analiza pomaga między innymi zbudować persony które są niezbędne do tworzenia spersonalizowanych rozwiązań w rekrutacji.
Najlepsze rozwiązania to te najprostsze
Myślę, że w przypadku rekrutacji jest to jedna z najlepszych rad. Nie chodzi wcale o to, aby prześcigać się z konkurencją w tworzeniu udziwnionych i bajeranckich pomysłów. Najważniejsze jest, aby wdrażać rozwiązania, których kandydaci naprawdę potrzebują. Dlatego analizuj wyniki badań, rozmawiaj z aplikującymi osobami i usprawniaj rekrutację krok po kroku. Na własnej skórze zobaczysz, że nie zawsze trzeba zburzyć cały proces – najczęściej wystarczy kilka drobnych usprawnień, które ostatecznie dają wielką różnicę.