Skuteczna rekrutacja to rekrutacja ludzka. Czyli taka, która traktuje swoich kandydatów jak drugiego człowieka, a nie wiersz w arkuszu kalkulacyjnym. Jeżeli chcesz więc trafić do potencjalnych pracowników swojej firmy, potrzebujesz ich poznać. Z pomocą przychodzi praca z personami.

Persony w praktyce. Jak to robią najlepsi?

Wyobraź sobie, że jesteś programistą lubiącym branżowe łamigłówki i szukasz czegoś w sieci. Wpisujesz „python lambda function list comprehension”, a zamiast wyników otrzymujesz tajemniczy komunikat:

Mówisz w naszym języku, chciałbyś podjąć wyzwanie?

Jesteś zaintrygowany, więc klikasz “tak”, a na ekranie komputera pojawia Ci się test z programistycznymi zagadkami. Jak się okazuje, był to zarazem sprawdzian i pierwszy etap rekrutacji. Kto szukał kandydata w ten sposób? Google. Jak marka wiedziała, co zrobić, aby przyciągnąć utalentowanych programistów? Stworzyła wcześniej ich persony.

Google był w stanie przewidzieć nie tylko zainteresowania Maxa Rosetta, bo to jego historia krążyła kilka lat temu po sieci, ale również jego reakcję na wyzwanie. Gigant musiał jedynie uświadomić sobie jakich kandydatów potrzebuje do pracy, a następnie zrozumieć ich perspektywę. I oczywiście dobrze, ale to bardzo dobrze poznać programistów.

Bardzo dobrze to klucz do sukcesu. Bo gdyby nie pewność, że szukany przez Google kandydat lubi wyzwania i zagadki, rekrutacja nie odniosłaby takiego sukcesu. Mając asa w rękawie (bo tym są dokładnie przygotowane persony) możesz nie tylko zatrudnić najlepsze osoby, ale zrobić też świetną, bezpłatną promocję swojej firmie. Kto by przecież nie pochwaliłby się ciekawą rekrutacją wśród znajomych?


Od ogółu…

Pierwszym krokiem do tworzenia person jest jednak wyjście od ogólników i potrzeb firmy. Kogo szuka? Jakie kompetencje są cenne? Ponownie, jak w wielu procesach HR, spójrz na organizację jako całość. Pomyśl o wartościach, które są dla niej ważne. Weź pod uwagę misję i wizję organizacji oraz specyfikę pracy w poszczególnych zespołach. Zanim zaczniesz planować sposoby na przyciągnięcie określonych kandydatów, powinieneś najpierw uświadomić sobie jakim środowiskiem jest Twoja firma i kto do Was pasuje. Zarówno pod względem kompetencji jak i charakteru.

Aby poznać potrzeby firmy, musisz wstać od biurka. Oczywiście, po przeczytaniu tego artykułu. Po prostu, nie zbadasz dokładnie oczekiwań, jeśli nie wyjdziesz w teren i nie porozmawiasz z innymi pracownikami. Szukasz kandydata na istniejące stanowisko? Sprawdź obecnie pracujące na nim osoby lub przeanalizuj kompetencje pracownika, który wcześniej pełnił daną funkcję. Porozmawiaj z menedżerem danego zespołu na temat jego oczekiwań i wymagań. Z jaką osobą chce pracować? Z kim obecnie najlepiej mu się współpracuje, a z kim nie? Zadawaj pytania, słuchaj odpowiedzi i wyciągaj wnioski. I koniecznie pytaj “dlaczego?”. Do rozmów zaproś też członków zespołu – w ten sposób poznasz bliżej ich preferencje.

Po dokładnym poznaniu organizacji, pora na stworzenie grupy docelowej, z której wyłonisz konkretną personę. Czasem bywa tak, że do jednego kandydata pasuje kilka grup docelowych, różniących się od siebie np. wiekiem. W takiej sytuacji możesz wybrać najbardziej reprezentatywną lub po prostu stworzyć więcej person. Wszystko zależy od tego, ile masz czasu.

Co jest ważne w grupie docelowej?

  • Wiek,
  • Wykształcenie,
  • Obecnie zajmowane stanowisko,
  • Widełki wynagrodzenia,
  • Miejsce zamieszkania,
  • Informacje o rodzinie.

…do szczegółu

Gdy już pogrupowałeś kandydatów, pora na przyjrzenie się im z bliska. To tutaj zaczyna się prawdziwa frajda. Pamiętaj jednak, że o ile tworzenie person jest zajęciem wciągającym równie mocno co netflixowe seriale, persona musi być przede wszystkim realna i wiarygodna. Bez tego ani rusz. Dlatego miej na uwadze cel, czyli stworzenie profilu atrakcyjnego dla firmy kandydata.

Na tym etapie wkraczają dane jakościowe. Im bardziej szczegółowo opiszesz personę, tym lepiej. Jeżeli mimo wszystko podchodzisz do tego zadania sceptycznie, pokażę Ci rolę detali na przykładach. To czy Tomek (o tak, personom warto nadawać imiona) mieszka z rodzicami lub posiada kredyt mieszkaniowy, ma ogromny wpływ na jego oczekiwania finansowe. Od wykorzystywanego środka transportu Kasi zależą potencjalne kanały dotarcia, a pasje Olgi (po pracy biegnie na crossfit czy ceramikę?) wpływają na jej charakter. Bez sensu jest przepalać budżety na nieskuteczne reklamy, promując pracę w komunikacji miejskiej lub oferując nieadekwatne do oczekiwań wynagrodzenie. Rozumiesz już jak działa ten mechanizm?

Szczegóły danej persony to więc:

  • jej życiowe cele,
  • motywacje,
  • styl życia,
  • pasje i hobby,
  • wyznawane wartości,
  • frustracje.

_f9uz5hbpm-banner

Przykładowa persona Kandydata

Zobacz, jak może wyglądać opracowany i gotowy plik z personą stworzoną na potrzeby rekrutacji.

Potwierdzam zapoznanie się z informacją o wykorzystaniu moich danych osobowych.

reCaptcha is required*


Co przydaje się w tworzeniu persony kandydata?

Persona musi być realna i wiarygodna. I bardzo dokładnie opisana. Im więcej informacji, tym bardziej wyrazisty jej obraz. Szczegóły pomagają zrozumieć kandydatów i dobrać najlepsze metody na przyciągnięcie ich do swojej firmy.

1. Przedstaw personę w postaci szablonu, czyli formy wizualnej

Poniżej znajdziesz przykład. Ten sposób da Ci szerokie spojrzenie na danego kandydata – będziesz mieć wszystkie ważne informacje w jednym miejscu.

2. Stwórz dla persony imię i dołącz jej zdjęcie

Pomyślisz sobie: no bez przesady… Te elementy nadadzą jednak kandydatowi ludzką twarz, a to pomoże Ci zmienić nastawienie do rekrutacji na bardziej empatyczne. Charakterystyczne imiona zdecydowanie też łatwiej zapamiętać, co usprawnia ich wykorzystanie całemu zespołowi.

3. Dodaj do szablonu cytat, który mogłaby powiedzieć dana persona

To również pomoże Ci spojrzeć na kandydata z empatią i w adekwatny sposób odda esencję jego charakteru. To może być przykładowo “wszystko się da!”  jeśli Kasia to osoba, która w każdej sytuacji szuka rozwiązań.

4. Uzupełnij personę o dane użytkowników, którzy odwiedzili Twoje ogłoszenie

Lub zakładkę z ofertami pracy na stronie Twojej firmy. W jednym z modułów Workate otrzymujesz pełen pakiet informacji o kandydatach, którzy odwiedzili Twoje oferty pracy. Możesz sprawdzić zarówno dane demograficzne, używane urządzenie oraz zachowanie. Analizując ruch kandydatów na stronie (między innymi średni czas lub najchętniej klikane korzyści) możesz zweryfikować swoje przypuszczenia i uzupełnić dane, na podstawie których zbudujesz personę.

5. Opisz jak wygląda klasyczny dzień danego kandydata

O której wstaje, jak rozkłada pracę, co robi później (oddaje się swojej pasji czy przesiaduje z przyjaciółmi) i w jaki sposób spędza czas wolny w domu.

6. W przypadku kilku person na jedno stanowisko, rozdziel je na główne i poboczne

Te pierwsze to kandydaci, na których najbardziej Ci zależy, natomiast pozostałe profile to osoby nice to have. Pogrupowanie person sprawi, że nie zboczysz z toru, a cel rekrutacji cały czas będzie jasny.

7. Aktualizuj

Za każdym razem, gdy przygotowujesz nową rekrutację, zobacz co słychać u Tomka i Kasi i sprawdź czy są to nadal osoby, których potrzebuje Twoja firma.

_f9uz5hbpm-banner

Szablon kanwy persony Kandydata w rekrutacji

Ściągnij plik do wydruku, który ułatwi Ci rozpoczęcie pracy nad własną personą.

Potwierdzam zapoznanie się z informacją o wykorzystaniu moich danych osobowych.

reCaptcha is required*

Dołącz do dyskusji
×