Kandydatom jak nigdy dotąd zależy na budowaniu relacji i indywidualnym podejściu. Przed aplikacją, patrzą na firmę przez pryzmat ludzi, którzy w niej pracują. Na pierwszy ogień idzie osoba prowadząca rekrutację, dlatego jeżeli jako rekruter myślisz o własnej marce, pytaniem nie jest „Czy powinienem ją budować?” tylko „Jak to zrobić w najlepszy sposób?„.
Czym jest marka osobista rekrutera?
Jest to połączenie opinii kandydatów na Twój temat oraz Twojego postrzegania siebie. W tworzeniu marki osobistej kluczowe jest, aby między dwoma elementami była równowaga. Tak, to jak widzą Cię kandydaci ma ogromny wpływ na przyszłe rekrutacje. To jednak Ty definiujesz siebie i tylko od Ciebie zależy czy otoczenie zauważy potencjał, który w Tobie drzemie. Myślenie więc, że to aplikujące osoby mają największą władzę nad marką osobistą jest błędne. One po prostu odpowiadają na sygnały, które wysyłasz w świat.
W świecie marketingu dużo mówi się o budowaniu marki firmy, w HR – marki pracodawcy. Wizerunek organizacji trzeba jednak rozłożyć na czynniki pierwsze, tak jak przed urodzinami kroi się tort na mniejsze kawałki. Aby sposób postrzegania całości był spójny, autentyczny i pozytywny, każdy pracownik pracujący z użytkownikiem końcowym (którym w rekrutacji jest kandydat) powinien dbać o swoją markę osobistą. W zgodzie z wartościami firmy. I w zgodzie ze sobą. W ten sposób employer branding i personal branding mogą spełniać razem wyznaczone cele, na przykład zyskać zaufanie kandydatów.
Jest to niezmiernie ważne w kontekście trendu human2human, który od kilku lat wyznacza kierunek działań marketingowych. Kandydaci nie chcą być traktowani jak komórka z bazy danych. Współcześnie wymagają indywidualnego podejścia dopasowanego do ich potrzeb. Stąd firmy wdrażają w proces rekrutacji takie narzędzia jak persony, mapy empatii czy candidate journey. Human2human nie jest jednak jednostronną perspektywą. Aplikujące osoby chcą być traktowane personalnie i równocześnie zwracają większą uwagę na pracowników firmy. Wybierając potencjalnego pracodawcę wyjmują lupę, przypatrując się bliżej rekruterowi prowadzącemu rekrutację.
Dlaczego powinieneś zadbać o swoją markę osobistą?
Ponad 70% kandydatów chce bliżej poznać rekrutera, który prowadzi ich rekrutację. W dużej mierze dotyczy to specjalistów. Przypomnij sobie moment, w którym wysyłasz wiadomość do utalentowanej osoby. Jak myślisz, jaki jest jej pierwszy ruch? Zanim Ci odpisze lub w ogóle weźmie pod uwagę rozważenie propozycji, odwiedza Twój profil. Dopiero z niego wędruje na wizytówkę lub stronę firmy. Jesteś więc pierwszą osobą, z którą dany kandydat ma kontakt – zbudowane przez Ciebie wrażenie jest więc kluczowe. Dla lepszego wyobrażenia, swoją rolę w rekrutacji możesz porównać do hosta w restauracji. W przypadku spontanicznej decyzji o kolacji, jego postawa zadecyduje o tym czy klient będzie miał ochotę wejść do środka i zapoznać się z menu.
Skutecznie zbudowana marka osobista pomoże Ci również w przyszłych procesach. Gdy aplikujące osoby będą postrzegać Cię jako osobę pomocną, komunikatywną, autentyczną i profesjonalną, pozytywna opinia na Twój temat będzie roznosiła się po branżowych forach czy grupach. W ten sposób z czasem osiągniesz efekt, w którym będziesz przyciągać utalentowanych kandydatów zdecydowanie mniejszym nakładem pracy. Wiedząc, że jesteś osobą godną zaufania, zwyczajnie będą zwracać się do Ciebie sami.
Tworząc pozytywny wizerunek rekrutera, równocześnie budujesz skuteczniejszą bazę talentów. Rozwijanie sieci kontaktów oraz nawiązywanie głębszych relacji staje się o wiele łatwiejsze, gdy środowisko traktuje Cię jako wartościowego rekrutera. Pomaga to również w rozpoznawalności – ugruntowana pozycja na rynku otwiera drzwi do prowadzenia warsztatów, prelekcji czy wystąpień w roli specjalisty.
Last but not least – marka rekrutera buduje markę pracodawcy. To temat, o którym wspominałem na samym początku. Na podstawie Twoich zachowań i sposobu komunikacji, kandydaci (i nie tylko) wyrabiają sobie opinie na temat organizacji. Jeżeli myślisz więc, że Twoje reakcje wpływają jedynie na Ciebie, jesteś w ogromnym błędzie. Jako rekruter stajesz się ambasadorem firmy i razem z innymi odpowiadasz za jej wizerunek.
Jak możesz zbudować swoją markę rekrutera?
Na wstępie dowiedziałeś się, że Twoja osobista marka rekrutera to połączenie dwóch perspektyw: Twojej i innych. Swoje pierwsze kroki w budowaniu wizerunku powinieneś więc rozpocząć od rozłożenia ich na czynniki pierwsze.
Perspektywa JA
Aby mówić o innych, trzeba najpierw zacząć od siebie. W końcu opinia osób trzecich bazuje na Twoim zachowaniu (które wynika z tego, w jaki sposób postrzegasz siebie). Fundamentem do pracy nad marką osobistą jest więc samoświadomość. Zanim przejdziesz do tworzenia strategii i celów, skup się na sobie.
Jakim jesteś rekruterem?
Porada: Poniżej znajdziesz kilka pytań pomocniczych, dzięki którym odpowiedzenie na powyższe będzie zdecydowanie łatwiejsze. Nie śpiesz się z tym zadaniem. Robienie go od niechcenia, pod presją czasu nie przyniesie oczekiwanych efektów. Pamiętaj, że to autentyczność jest fundamentem Twoich dalszych działań.
- Kim jestem?
- Co jest dla mnie ważne?
- Co chcę robić za 5, 10, 15 lat? (zawodowo i prywatnie)
- Co chcę osiągnąć?
- Z czego chcę być znany?
- W jaki sposób wyobrażam sobie siebie – swoją markę osobistą rekrutera – za kilka miesięcy i kilka lat?
- Co umiem, wiem, potrafię jako rekruter?
- Jakie są moje słabe strony?
- Co jest we mnie wyjątkowego?
- Co mówią o mnie inni? Jakie cechy charakteru wskazują i jakich słów używają?
- Co pasjonuje mnie w pracy?
- Co frustruje mnie w pracy?
- Jak chcę budować swoją markę?
Perspektywa ONI
Teraz pora na wejście w buty kandydatów.
Jak widzą rekrutację i jak jej doświadczają?
W jaki sposób postrzegają Ciebie?
Aby odpowiedzieć na te pytania, wyzwól w sobie empatię. Przydatna w tym będzie ścieżka kandydata, którą możesz przedstawić w formie mapy. Jest to wizualny dokument, który przedstawia drogę kandydata, uwzględniając przy tym jego myśli, odczucia i przekonania względem firmy na poszczególnych etapach rekrutacji. Rozrysowując poszczególne punkty styku (momenty, na których dochodzi do interakcji między Twoją firmą / Tobą a kandydatem), zobaczysz, że jego ścieżka dzieli się na 3 etapy:
- budowanie świadomości
Kandydat zauważa pracodawcę i zaczyna o nim myśleć, - analizę
Kandydat szuka odpowiedzi na pytanie Dlaczego miałbym pracować w tej firmie?, - decyzję
Kandydat ostatecznie podejmuje decyzje o przyjęciu oferty.
Zwracam Ci uwagę na te 3 elementy, ponieważ utarło się, że rola rekrutera jest istotna dopiero w momencie rozmowy rekrutacyjnej. Jest to bardzo krzywdzące podejście, przez które pracownicy tracą wiele dobrych okazji do budowania pozytywnej marki osobistej i przyciągnięcia wartościowego kandydata. Chcę abyś pamiętał, że weryfikacja Ciebie jako rekrutera odbywa się o wiele wcześniej, a wynikające z niej wnioski mają bezpośredni wpływ na decyzję.
Marka osobista online
Etapy ścieżki kandydata już masz. Co jednak z elementami marki osobistej online, z którymi ma on styczność? Maja Gojtowska na swoim blogu wyróżniła ich 6:
1. Dostępność profilu
Co z tego, że profil jest profesjonalnie wypełniony, skoro kandydaci nie mogą go znaleźć? Upewnij się, że nie postawiłeś przed nimi żadnych przeszkód. To tak jakbyś szukając mieszkania wrzucił post na swoją tablicę, którego Twoi przyjaciele nie mogą jednak udostępnić dalej w świat, ponieważ jego widoczność jest ograniczona do kręgu znajomych.
2. Twoje bio
Zastanów się czego kandydat chce dowiedzieć się o Tobie w pierwszej kolejności. Podpowiem Ci: na pewno ważne jest dla niego, aby Cię zobaczyć, dlatego umieść w swoim profilu zdjęcie. Dodaj informacje w jakich firmach pracowałeś i jakie projekty realizowałeś. Zwięźle przedstaw też swoje mocne strony, używając do tego języka korzyści.
3. Twój cel
Jest to wisienka na torcie. Kropka nad i. Patrząc przez pryzmat Linkedina, możesz je dodać do sekcji “Summary”, chociaż niektórzy preferują umieścić swoje podsumowanie już w nagłówku. Niezależnie gdzie, potraktuj swój cel jako wyróżnik, który ma zwrócić uwagę kandydatów i przyciągnąć ich do Ciebie.
4. Tworzony content
Wszystko, co publikujesz, buduje Twoją markę. Czy jest to udostępniony post czy Twój artykuł – wysyłasz w świat informację o sobie. Dlatego zanim klikniesz magiczny przycisk “Wyślij”, zastanów się nad celem danej treści. Dlaczego chcesz się nią podzielić? Co daje ona kandydatom? Co mówi o Tobie? Generowany content musi być dostosowany do potrzeb poszczególnych grup odbiorców oraz być spójny z Twoją marką.
5. Rekomendacje i referencje
Jeżeli posiadasz jakiekolwiek rekomendacje swojej pracy, powinieneś się nimi dzielić. Opinie klientów czy kandydatów to w końcu najbardziej wiarygodne źródło informacji, na których podstawie budowane są opinie kolejnych osób.
6. Wiadomości do kandydatów
Rekruterzy przywykli myśleć, że to gramatyka i styl są w wiadomościach najważniejsze. Tak, poprawna polszczyzna jest wręcz podstawowym wymogiem. Kluczem do pozytywnej marki osobistej jest jednak umiejętność budowy relacji, również w sytuacji kryzysowej (popełnienia błędu). Empatia, autentyczność, chęć pomocy i próba spełniania potrzeb rozmówcy – to elementy, których oczekują kandydaci.
Kilka cennych wskazówek
Pierwsze kroki już mamy. Poniżej znajdziesz jeszcze kilka rad, które pomogą Ci na dalszych etapach budowania marki osobistej.
Stwórz własne zasady postępowania
Struktura da Ci wolność w działaniu – dzięki kodeksowi nie będziesz pytał sam siebie Czy mogę to zrobić?, ponieważ odpowiedź będzie dla Ciebie jasna. Zasady określą też to, jakim rekruterem jesteś i w jaki sposób chcesz traktować kandydatów.
Rada:
Kodeks dopasuj do swojej osoby, ale oprzyj go również o badania candidate experience. Zobacz czego oczekują kandydaci i oceń, które potrzeby jesteś w stanie spełnić.
Zaplanuj swoje działania
Dobry plan jest ambitny i… realny. Harmonogram działań pomoże Ci iść w wyznaczonym kierunku oraz w dalszej przyszłości analizować skuteczność podjętych kroków. Bądź jednak cierpliwy, ponieważ nie wszystkie efekty będą natychmiastowe. Budowanie marki osobistej to długofalowa praca, która przede wszystkim powinna dawać Ci satysfakcję.
Rada:
Weź kalendarz w ręce, przypatrz się swoim celom, a następnie zastanów się jak możesz do nich dotrzeć. Rozbij duże zadania na mniejsze elementy i wyznacz przewidywany czas, w którym będziesz chciał sprawdzić ich skuteczność. Ważne jest też to, abyś w swoim planie wyznaczył priorytety oraz działania, z których w razie czego jesteś w stanie zrezygnować lub przesunąć w czasie.
Regularnie sprawdzaj się w wyszukiwarce
Czy to, co piszą o Tobie inni jest spójne z tym jak sam siebie postrzegasz? Czy podejmowane działania przynoszą skutki? To dwa ważne pytania, na które odpowiesz, sprawdzając się w wyszukiwarce. To również dobry sposób aby spojrzeć na siebie oczami kandydata.
Rada:
Przynajmniej raz w miesiącu wpisz swoje imię i nazwisko w wyszukiwarkę internetową i sprawdź wyniki. Polecam zrobić to również na poszczególnych portalach, np. LinkedInie. Jakie treści się pojawiają? Co na podstawie tych wyników mógłbyś powiedzieć na swój temat?
Dobierz odpowiednie dla siebie kanały komunikacji
O wiele lepszym rozwiązaniem jest posiadanie mniejszej ilości zadbanych profili niż multum mało aktywnych kont. Budowanie marki osobistej rekrutera powinno dawać Ci radość, dlatego unikaj robienia rzeczy na siłę. Działania, które Cię frustrują, nie będą dawały wystarczająco dobrych efektów.
Rada:
Buduj markę osobistą na swoich zasadach. Śledząc trendy, przepuszczaj je przez własne filtry. Zastanów się czy są to działania, których chcesz się podjąć, mają na Ciebie dobry wpływ i czy jesteś w stanie się w nich odnaleźć.
Zadbaj o spójny wizerunek online i offline
Rekrutacja jest często procesem zahaczającym o oba światy. W zależności od tego w jaki sposób działa Twoja firma, powinieneś zadbać o swój wizerunek zarówno w rzeczywistości online, jak i offline.
Rada:
Zwracaj uwagę na to, czy to co prezentujesz w internecie ma odzwierciedlenie poza nim. I wice wersa. Przypatrz się także ścieżce kandydata. Zobacz w którym świecie osadzone są poszczególne punkty styku. Zapytaj też siebie na ile chcesz być widoczny offline. Czy wydarzenia branżowe, warsztaty i prelekcje to działania, które Cię interesują? Jeżeli tak, to co potrzebujesz zrobić, aby te działania były spójne z wizerunkiem online?
Analizuj wyniki i optymalizuj
Tak jak rekrutacja ma swoje KPI, tak Ty powinieneś mierzyć skuteczność swoich działań. Szczególnie, że budowanie marki osobistej rekrutera trwa do momentu, gdy tym rekruterem jesteś. Jest to więc długi okres i aby nie wypaść z toru, regularnie sprawdzaj czy zbliżasz się do swoich celów.
Rada:
Wyznacz kilka kryteriów, dzięki którym zweryfikujesz skuteczność działań. Może to być liczba wejść na Twój profil, otrzymywanych rekomendacji, reakcji (i ich rodzaj) pod publikowanymi treściami lub liczba pozytywnie zakończonych rekrutacji. Nie bój się także prosić o feedback kandydatów.
Plan budowania marki osobistej rekrutera już masz. Teraz pora na wypełnienie go swoim potencjałem. Pamiętaj, że wszystkie wymienione wyżej działania oraz narzędzia mają pomóc Ci przedstawić kandydatom Twoje mocne strony i równocześnie dać im argumenty do obdarzenia Cię zaufaniem. Powodzenia!