Oferta pracy działa podobnie jak witryna sklepowa. Możesz nią przyciągnąć kandydata i zaprosić go do pracy w organizacji lub zniechęcić nawet do rozważenia aplikacji. Zamiast obserwować, jak najlepsze talenty bez zainteresowania przechodzą Twojej firmie koło nosa, stwórz ogłoszenie rekrutacyjne, które zbuduje pozytywne pierwsze wrażenie.

Na jakie stanowisko rekrutujesz?

Na początek proponuję Ci wejść w buty potencjalnego kandydata i przejrzeć kilka portali ogłoszeniowych. Co zadecyduje o tym, że Ty jako kandydat wybierzesz z listy taką, a nie inną ofertę pracy? Nazwa stanowiska.

Z tekstu dowiesz się, że kandydat najbardziej na świecie marzy o konkrecie. Najlepiej będzie, jeśli dasz mu ten konkret już na samym wstępie. Precyzyjny tytuł zadowoli osobę poszukującą pracy, ale również Ciebie. Im węższe określenie stanowiska, tym większe szanse na przyciągnięcie odpowiedniego kandydata. Jeżeli więc szukasz początkującej w karierze osoby, o wiele lepiej będzie jeśli zamiast niewiele mówiącego “Social Media Ninja”, w ogłoszeniu napiszesz “Junior Social Media Specialist”. Aby stworzyć zawężoną nazwę stanowiska, przejrzyj jeszcze raz wymagania i zakres obowiązków nowego pracownika i wybierz najważniejsze kwestie.


Do kogo kierujesz ogłoszenie o pracę? 

Jeżeli chcesz przyciągnąć odpowiedniego kandydata, potrzebujesz dowiedzieć się, kim on tak naprawdę jest. Na tym etapie wkracza praca z personami. Ustal grupę docelową, a w ramach niej konkretne profile kandydatów. W ten sposób łatwiej dobierzesz odpowiedni sposób komunikacji i precyzyjniej określisz EVP. Persony pomogą Ci też skuteczniej dotrzeć do ciekawych osób, skracając proces rekrutacji.

Co powinna zawierać persona kandydata? Zwróć uwagę nie tylko na dane demograficzne, ale też na jakościowe. Chodzi o życiowe cele, motywacje, styl życia, wyznawane wartości, frustracje, sposoby komunikacji i potrzeby związane z pracą. Przykładowo Tomek, który chce zmieniać świat na lepsze, może w ogłoszeniu szukać możliwości rozwoju i konkretnych wartości, natomiast Monika planująca kupić mieszkanie, prawdopodobnie zwróci uwagę na stabilne zatrudnienie i wysokość pensji.

Jak przygotować personę kandydata? Wyłoń z grupy docelowej reprezentacyjne profile, które odzwierciedlają osoby odpowiednie na dane stanowisko. Stwórz realistyczne persony i wyznacz punkty oferty, na które kandydat zwróci uwagę najpierw. Jeżeli ofertę kierujesz do różnych grup docelowych, możesz stworzyć kilka ogłoszeń.


Co powinno znaleźć się w ofercie pracy?

Konkretne informacje zamiast pustych sloganów

W ogłoszeniu o pracę unikaj zwrotów, które zajmują cenne miejsce, a nic nie wnoszą. Wiesz już czego szuka Twój potencjalny kandydat. Napisz więc zwięźle informacje dotyczące wymagań, warunków oraz przyszłych zadań. Słynne “praca w młodym dynamicznym zespole” lub “atrakcyjne wynagrodzenie” są z automatu ignorowane w trakcie czytania ogłoszenia.

A co, jeśli nie możesz ujawnić stawki? Postaw się na miejscu kandydata i pomyśl o benefitach, które mogą go zainteresować. Jeżeli Twoja firma oferuje elastyczne godziny pracy, opcje pracy zdalnej, opiekę medyczną, kartę sportową czy miejsce parkingowe, koniecznie uwzględnij to w ogłoszeniu.

Krótki wstęp i język korzyści w ogłoszeniu o pracę

Powyżej widzisz mapę ciepła ofert pracy, opracowaną przez Linkedin. Widać na niej, że długi wstęp – opis pracodawcy, cieszy się najmniejszym zainteresowaniem. Dlatego zamiast zaczynać od wypracowania na temat firmy, zarzuć przynętę na kandydata. Wypunktuj, dlaczego warto aplikować na dane stanowisko. Popularny w marketingu język korzyści sprawdza się w końcu również w rekrutacji. Informacje o pracodawcy zostaw wobec tego na koniec. Skup się jedynie na najważniejszych informacjach i wartościach, które pomogą szybko zweryfikować kandydatowi swoją motywację do aplikowania.

Wymagania i warunki pracy

Z badania „Candidate Experience w Polsce” wynika, że 9 na 10 kandydatów oczekuje od pracodawców szczerego i rzetelnego przedstawiania warunków pracy. Aż 70% badanych wymaga zamieszczenia w ogłoszeniu informacji o oferowanym wynagrodzeniu. Niestety, ostatecznie jedynie co piąty specjalista znajduje stawkę w ofercie pracy. Zaoszczędź czas sobie oraz kandydatowi, uwzględniając w ogłoszeniu jak najwięcej przydatnych informacji. Uzyskaj od przyszłych współpracowników i przełożonych harmonogram typowego dnia pracy na danym stanowisku i wspólnie ustalcie konkretne umiejętności, które kandydat musi posiadać oraz te, które są mile widziane.


Wzór ogłoszenia o pracę, czyli jak wyróżnić ofertę

Jak powinno wyglądać atrakcyjne ogłoszenie o pracę? Idealny wzór oferty to mieszanka wartościowej treści, wspierającej szaty graficznej i ponownie: konkretu.

Pierwszym punktem jest precyzyjna nazwa stanowiska. Następnie warto wyciągnąć najważniejsze, ale też podstawowe informacje, które stworzą pierwszy lejek w selekcji kandydatów. Mam tutaj na myśli takie dane, jak lokalizacja, branża, rodzaj umowy, wymagane doświadczenie i wynagrodzenie.

Oczekiwania, Wymagania oraz Co oferujemy powinny przybrać formę zwięzłych komunikatów. Napisz je w języku odzwierciedlającym ducha Twojej firmy. Mało treści – duża wartość. Stawiaj na słowa, które mocno działają na wyobraźnię. Dołącz do ogłoszenia grafiki lub ikony, działając na skojarzenia. W ten sposób kandydat łatwiej przyswoi treść i zapamięta najważniejsze informacje.

Współpracując z zespołem graficznym, możesz opracować własny szablon oferty o pracę lub skorzystać z platform, oferujących elastyczne wzory. Jedną z nich jest Workate. Czytelny podział na bloki tematyczne oraz rozwijane menu w połączeniu z wartościową treścią wpłyną pozytywnie na doświadczenie kandydata. Dla Ciebie z kolei będzie to prosty sposób na wyróżnienie oferty w oceanie małowartościowych wypracowań, co ostatecznie da Ci satysfakcjonujące zgłoszenia i efektywną rekrutację.

Dołącz do dyskusji
×