Pierwszym krokiem do zatrudnienia talentów jest przyciągnięcie ich uwagi. Najlepszą przynętą w tym przypadku jest zwięźle napisane ogłoszenie o pracę. Jak więc możesz stworzyć ofertę, aby wyróżnić się na tle mało ciekawych opisów?
Ten artykuł przyda się Ci się, jeżeli dopiero zaczynasz pracę przy tworzeniu ofert pracy lub po prostu chcesz robić to efektywniej. Wspólnie przejdziemy przez konkretne przykłady opisów. Zwrócę uwagę na błędy i zaproponuję alternatywne wersje, abyś od razu mógł zobaczyć różnicę. Lekcje wyciągnięte z poniższego tekstu oraz poprzednich artykułów pomogą stworzyć Ci efektywną ofertę.
1. Stosuj precyzyjny, zrozumiały dla odbiorcy język
Wielu rekruterów stara się udowodnić swoje podążanie za trendami właśnie w ofertach pracy. Tym sposobem kandydaci na portalach ogłoszeniowych napotykają co chwila takie kwiatki:
Chcesz zostać marketingowym ninja wyjadaczem? Poszukujemy prawdziwej gwiazdy rocka!
Choć takie hasła mogą wywołać uśmiech na ustach niektórych odbiorców, bardziej prawdopodobne jest, że zdezorientują one większość potencjalnych kandydatów. Niestety napisany tak wstęp, również skutecznie zniechęca do ubiegania się o pracę. Większość osób poszukuje bowiem ról, które pasują do ich umiejętności i doświadczenia. Czy specjalista ds. mediów społecznościowych widzi siebie jako gwiazdę rocka? Niekoniecznie.
Przykład — źle skomponowany wstęp
Szukamy czarodzieja, który wyprowadzi nas z administracyjnego labiryntu, sporządzając skrupulatne harmonogramy, organizując magiczne spotkania w biurach i poza nimi oraz tworząc ścieżki komunikacji z naszymi klientami.
Przykład — dobrze skomponowany wstęp
Poszukujemy asystenta administracyjnego — osoby odpowiedzialnej za organizację spotkań, podróży służbowych oraz komunikację z klientem, poprzez odpowiadanie na e-maile i telefony.
Rada:
Użycie modnych określeń może być zasadne jedynie w przypadku rekrutacji w branży kreatywnej, zwłaszcza na stanowiska juniorskie. Mimo wszystko ich stosowanie jest ryzykowne i wymaga dużych umiejętności. W kreatywnych opisach łatwo przesadzić z metaforami, przez co zamiast opisu stanowiska pracy, kandydaci otrzymują nielogiczny bełkot.
Dlatego w ofercie skup się przede wszystkim na konkretnych i jasnych informacjach. Pilnuj też proporcji ozdobników tekstowych do niezbędnych treści.
2. Pomóż kandydatom wyobrazić sobie typowy dzień pracy
Z jednej strony za dużo brokatu, a z drugiej — zbyt nudno. Zakres obowiązków w ofertach pracy bardzo często nabiera suchej formy. Osoby odpowiedzialne za jego przygotowanie wymieniają po przecinku kolejne zadania licząc na to, że uzmysłowi to kandydatom ich typowy dzień w firmie. Niestety, stos bezokoliczników i ogólnych informacji wywołuje u odbiorców jedynie ziewanie.
Przykład — źle skomponowany zakres obowiązków
- Prowadzenie kanałów w mediach społecznościowych,
- Współpraca z zespołem i podwykonawcami,
- Rozwój kanałów,
- Komunikacja z klientem.
Przykład — dobrze skomponowany zakres obowiązków
- Nadzorowanie mediów społecznościowych – będziesz odpowiedzialny za prowadzenie kanałów klientów z branży FMCG na Facebooku, Instagramie i Linkedinie,
- Praca nad atrakcyjnymi treściami – Twoim zadaniem będzie koordynowanie pracy grafików oraz copywriterów i pilnowanie, aby proponowane treści spełniały ustalone wymagania,
- Optymalizacja kanałów – jako junior social media specialist będziesz śledzić branżowe trendy, konkurencje i rekomendować nowe rozwiązania,
- Opieka nad klientem – będziesz odpowiedzialny za bieżący kontakt e-mailowy z klientami oraz organizację regularnych statusów wideo/stacjonarnie. Twoim zadaniem będzie też sporządzanie i przesyłanie raportów z efektów pracy.
Rada:
Tworząc opis stanowiska, unikaj tworzenia długiej, nudnej i ogólnej listy obowiązków. Sztampowe i mało konkretne określenia w teorii niewiele znaczą. Zresztą, samo ich czytanie może być wyjątkowo nużące i budować negatywne skojarzenia ze stanowiskiem: Skoro opis jest nudny, to czy firma też?
Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie, jeśli pomożesz kandydatom wyobrazić sobie typowy dzień w pracy. Dlatego precyzuj wszystkie zadania, które czekają na nową osobę. Z kolei pisanie w bezpośredni sposób wzbudzi w kandydacie poczucie, że to faktycznie on będzie wykonywał czytane zadania. Oprócz tego, tworzenie opisu zakresu obowiązków (i generalnie oferty pracy) to okazja do tego, aby pokazać charakter i styl firmy. Wykorzystaj tę szansę i dodaj trochę energii do treści!
3. Określ wynagrodzenie lub podkreśl benefity
Nic chyba nie denerwuje tak bardzo w ofercie pracy jak “atrakcyjne wynagrodzenie” . Bo co tak naprawdę to znaczy? Atrakcyjność zarobku jest kwestią indywidualną, tak więc to sformułowanie nie wnosi żadnej wartości do ogłoszenia.
Przykłady — źle skomponowana informacja o wynagrodzeniu
- Atrakcyjne wynagrodzenie,
- Wynagrodzenie, które na pewno starczy Ci do pierwszego.
Przykłady — dobrze skomponowana informacja o wynagrodzeniu
- Oferujemy Ci wynagrodzenie od 4 000 do 6 000 tysięcy brutto w zależności od doświadczenia.
- Wynagrodzenie ustalamy indywidualnie w trakcie spotkań. Praca u nas to jednak także inne benefity, jak 2 dni pracy zdalnej w tygodniu, kursy językowe finansowane przez firmę, pakiet socjalny (karta Multisport i Enel-Med), wewnętrzne rekrutacje i dzień wolny w urodziny.
Rada:
Ogłoszenia o pracę zawierające widełki wynagrodzenia są zdecydowanie lepiej postrzegane niż te, które ich nie zawierają. Pozwalają także już na starcie wyeliminować osoby, które mają odmienne oczekiwania finansowe. Grając w otwarte karty, budujesz wizerunek odpowiedzialnego pracodawcy.
Z drugiej strony wiem jednak, że nie zawsze możesz podzielić się informacją o wynagrodzeniu. W tym przypadku działa wariant numer 2 — jasna informacja o sposobie ustalenia zarobku oraz podanie benefitów. Pozapłacowe korzyści to dobra przynęta, która łapie kandydata i motywuje go do aplikowania, pomimo niekompletnych informacji.
4. Wyjaśnij, co możesz dać pracownikom — wyeksponuj walory stanowiska i organizacji
Jak już podkreśliłem wyżej, dla kandydatów ważne jest dziś nie tylko wynagrodzenie, ale także dodatkowe korzyści oraz kultura organizacji. Tworząc ofertę, wspomnij o wszystkim, co może być ważne z punktu widzenia osoby poszukującej pracy.
Przykład — źle skomponowana informacja o korzyściach
Oferujemy:
- Pracę w miłej atmosferze,
- Super biuro w dobrej lokalizacji,
- Rozwój,
- Ciekawą pracę
Przykład — dobrze skomponowana informacja o korzyściach
Warto do nas dołączyć, ponieważ oferujemy Ci:
- przyjazną atmosferę – jesteśmy kameralnym zespołem, składającym się z osób zafascynowanych SM. Nikt nie jest tu z przypadku.
- pracę przy własnym biurku w strefie open space. Nasze biuro znajduje się przy ulicy Puławskiej 16/17 i jest pełne roślin i dzieł sztuki.
- Indywidualną ścieżkę kariery, którą na bieżąco będziesz ustalać ze swoim mentorem, szkolenia rozwojowe oraz finansowane przez nas kursy językowe.
- dużą samodzielność w działaniu i możliwość wykazania się na każdym etapie pracy.
Rada:
Sekcja korzyści jest idealnym miejscem, aby rozkochać w sobie kandydata. To tutaj możesz przekazać esencję firmy, jej kulturę i wyznawane wartości. Dlatego nie zmarnuj tej szansy pisząc ogólniki. Postaw na konkrety — porozmawiaj z innymi pracownikami i wypisz to, co sprawia, że cieszą się z bycia częścią firmy.
Aby przyciągnąć ciekawych kandydatów, dołącz do ogłoszenia specjalnie nakręcone wideo. Jego bohaterami powinni być obecni pracownicy, którzy opowiadają o korzyściach płynących z pracy w Twojej firmie. Wyjaśnienie powodów, dla których są częścią zespołu zadziała na potencjalnych kandydatów zdecydowanie lepiej niż nawet dobrze napisany tekst. Wideo to również prosty sposób na przedstawienie atmosfery i przyszłych współpracowników oraz okazja do pokazania przyszłego biura.
5. Zweryfikuj (nie tylko) wymagania i zakres obowiązków
Jednym z najczęściej popełnianych przez rekruterów błędów są nierealne wymagania (często połączone z nieadekwatnym wynagrodzeniem). Grafik, będący także copywriterem z umiejętnościami specjalisty e-commerce? Mało możliwe. Dlatego po stworzeniu opisu wymagań, przeczytaj go dokładnie kilka razy.
Upewnij się, że wszystkie kryteria, które wymieniłeś, są naprawdę ważne, a profil kompetencyjny odpowiada realnym wymaganiom. Czy dane stanowisko może pełnić utalentowany kandydat, który pracuje w branży tylko rok? Czy obsługa Worpdressa jest w tym przypadku naprawdę niezbędna?
Rada:
Po stworzeniu opisu, poproś o weryfikację kogoś, kto już pracował albo wciąż pracuje na tym stanowisku. Możesz także skonsultować treść ze znajomym specjalistą. Dzięki temu dowiesz się, czy Twoje oczekiwania są realne.
6. Sprawdź ofertę przed publikacją
Przed publikacją sprawdź poprawność językową, stylistyczną i gramatyczną. Większość kandydatów nie potraktuje poważnie ogłoszenie z błędami. Zresztą, czy Ty byś potraktował?