Każdy pracodawca chce pokazać się kandydatowi z jak najlepszej strony – w końcu pierwsze wrażenie wywiera się tylko raz. Ta presja niestety często sprawia, że firmy starają się za bardzo. Ciekawe w teorii komunikaty, w praktyce okazują się sztywne i bez polotu. Co zatem możesz zrobić, aby przyciągnąć uwagę aplikującej osoby oraz pokazać jej unikalną atmosferę panującą w firmie?

Co przyciąga kandydata?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba być na bieżąco z badaniami candidate experience oraz mierzyć CX w swoich procesach. Mam nadzieję, że to już masz pod kontrolą. Sposoby na zbudowanie zainteresowania różnią się w zależności od etapu rekrutacji, jednak zawsze dotyczą jednego: wejścia w buty kandydata.

Patrząc na proces z jego perspektywy zrozumiesz, co tak naprawdę jest ważne. A lista oczekiwań kandydata do krótkich nie należy: jasne warunki pracy, traktowanie z empatią, łatwy dostęp do informacji o firmie, stały kontakt z rekruterem i wiarygodność organizacji…. to jedynie wierzchołek góry lodowej. Nie będę jednak wszystkiego tutaj przytaczał. Chodzi o to, abyś odkrył to sam.


To, co każdy kandydat chce wiedzieć

Ciekawa forma ogłoszenia, wywołujące efekt WOW filmy promocyjne, niebanalny styl i inne efekty specjalne – to wszystko jest jak najbardziej przydatne i wręcz potrzebne, jednak równocześnie nie wystarczające. Aby stworzyć w pełni interesujący proces rekrutacji, musisz zadbać też o zaspokojenie ciekawości kandydata. Co zatem chce wiedzieć?

Co go czeka w kolejnej pracy. Mam tutaj na myśli oczywiście poziom wynagrodzenia (co niechętnie jest pokazywane w ogłoszeniach), ale też po prostu jego przyszłość w nowym otoczeniu. Wszystkie działania, których podejmujesz się z zespołem w trakcie rekrutacji, muszą wciągnąć kandydata w Wasz świat. Nie możecie jedynie pływać po powierzchni. Dajcie aplikującej osobie maskę tlenową i razem zanurkujcie w głąb organizacji. Suchy opis obowiązków, benefitów czy nawet kultury firmy, a zaproszenie kandydata do poznania nowego środowiska od kuchni, dają diametralnie różne efekty. Rezultatem, na którym Ci zależy, jest łatwe wyobrażenie tego, jak to jest być częścią Twojej organizacji. Dopiero w ten sposób kandydat może podjąć w pełni świadomą decyzję. I życzę Ci, aby w jego głowie pojawiło się: wchodzę w to!

Jak zatem pokazać kandydatowi swoją firmę? Dać głos pracownikom. To właśnie obecny zespół może najlepiej opowiedzieć o atmosferze, wyznawanych wartościach i warunkach pracy. Pracownicy pomagają także zweryfikować kandydatowi krążące w sieci informacje czy potwierdzić wiarygodność nowego pracodawcy. Skoro inni mówią, że “można mu zaufać”, to chyba naprawdę warto.


Jak pokazać firmę i pracowników?

Załóż i prowadź z pracownikami firmowego bloga

W blogach chodzi o połączenie regularnych publikacji i pomysłowości. Dlatego warto zorganizować grupową burzę mózgów, w efekcie której wyłonisz z zespołem najlepsze koncepcje na prowadzenie bloga. Możesz w ten sposób stworzyć biurową redakcję, która będzie pisać o nowościach w firmie i dzielić się z kandydatami ciekawymi poradami czy informacjami z branży.

Pokaż ich

Dziel się ze światem zdjęciami swoich pracowników. Strona kariera i kanały social media okraszone wizerunkami osób są bardziej atrakcyjne i pełne życia. Mógłbyś wrzucić tam oczywiście stockowe foty, ale co wtedy z wiarygodnością? Zdecydowanie kuleje. Dlatego organizuj regularnie sesję zdjęciową pracowników i przedstawiaj ich w sieci jako bohaterów swojej firmy. Łącząc zdjęcia z cytatami poszczególnych osób i relacjami z pracy lub eventów łatwo pokażesz ducha firmy. Fotografie pracowników osadzone w przestrzeni firmowej pomogą za to kandydatowi wyobrazić sobie jego typowy dzień pracy.

Wykorzystuj to, co mówią i piszą pracownicy

Czy tego chcesz czy nie, obecny zespół i tak rozmawia o firmie z innymi. Jeżeli wśród tych wypowiedzi są te pozytywne, to wiesz co trzeba z nimi zrobić – podać dalej. To, co mówią pracownicy w biurze może być z kolei super pomysłem na cykl humorystycznych postów. Wypowiedzi pracowników to też dawka inspiracji – warto dzielić się trafnymi uwagami i poradami członków swojego zespołu. W ten sposób Twoja firma pokaże, że składa się z prawdziwych ekspertów, z których jest dumna. 

Opowiedz wspólnie z nimi historię

Stwórz razem z pracownikami opowieść o firmie. Podziel się pojedynczymi historiami, pokaż co Was łączy, a czym się różnicie. Pozwól pracownikom zabrać głos i daj im możliwość opowiedzenia o tym, dlaczego dołączyli do firmy i z jakiego powodu nadal w niej są. Filmy promocyjne, które opierają się przede wszystkim na storytellingu i perspektywie poszczególnych osób, w bardzo naturalny sposób przemycają atmosferę panującą w firmie oraz korzyści z dołączenia do zespołu. Naprawdę, nie chodzi o firmowe przechwałki. Najważniejsze są emocje.

Pokaż dane dotyczące pracowników

Niski poziom rotacji w firmie? Dużo wygranych nagród i przetargów? Z jednej strony historie i emocje są ważne. Jeżeli jednak masz w zanadrzu ciekawe statystyki, koniecznie podziel się nimi z kandydatami. Pamiętaj, aby podawane informacje były pożyteczne. Przed publikacją danych, zastanów się więc: Co to mówi kandydatowi? Czy jest to dla niego wartościowe?

Poznaj aplikującą osobę z pracownikami

Obecność przyszłych kolegów na rozmowie rekrutacyjnej? Wirtualne Q&A? Pracownicy mogą pełnić dla kandydatów funkcję źródła informacji, odpowiadając na ich pytania i wątpliwości. Krótka rozmowa czy forma wideo pozwoli aplikującej osobie lepiej poznać obecnych pracowników oraz ocenić czy czuje z nimi flow. W końcu zdjęcie lub jednozdaniowy opis nie jest w stanie ukazać tak dobrze energii poszczególnych osób jak bezpośrednia interakcja.


W których momentach rekrutacji opowiadać o pracownikach?

Stwórz candidate journey map i zastanów się, które miejsca styku są idealne do pokazania firmy i jej pracowników. Poniżej znajdziesz przykłady – zdecydowanie zachęcam do wymyślania kolejnych rozwiązań.

Zakładka kariera 

Czyli standard. Idealnie sprawdzą się tutaj linkowanie do bloga, zdjęcia pracowników, ich cytaty czy film promocyjny.

Konkretne ogłoszenie o pracę

W ofercie możesz wykorzystać na przykład krótkie wideo z udziałem menedżera danego zespołu lub bezpośredniego przełożonego, który zwięźle zachęca do rekrutacji. Interesujące dla kandydata mogą być także zdjęcia przedstawiające wspólnie podejmowane inicjatywy (np. wolontariat), imprezy integracyjne lub krótki film z miejsca pracy (gdy mówimy o trybie stacjonarnym).

Rekrutacja

Na poszczególnych etapach rekrutacji możesz wysyłać kandydatom spersonalizowane wideo z udziałem przyszłych współpracowników, którzy będą opowiadać o kolejnych krokach, czekających zadaniach lub dzielić się ciekawostkami na temat firmy. Zaproś na interview obecnego pracownika, który odpowie na pytania kandydata. Oczywiście to rozwiązanie ma zastosowanie, gdy rozmowa odbywa się zwykle 1:1. Nie chcesz w końcu przytłoczyć aplikującej osoby, przychodząc ostatecznie w 5 osobowym składzie. Innym pomysłem na tego typu interakcje są krótkie sesje live, podczas których kandydat ma szansę poznać pracowników i “przybić” im piątkę. Ciekawym rozwiązaniem może być też przedstawienie kandydatowi zespołu zaangażowanego w proces rekrutacji. Kartka (nawet w wersji online) z osobami odpowiedzialnymi za zatrudnienie pokaże przyszłemu pracownikowi, że jest ważny dla Twojej firmy, bo nad jego pozytywnym doświadczeniem pracuje grupa ekspertów.

Preonboarding i onboarding

Jak możesz na tych etapach pokazać swoją firmę? Prześlij swojemu nowemu pracownikowi zdjęcie zespołu (w przypadku pracy stacjonarnej) wraz z spersonalizowanym prezentem. Możesz też zorganizować nieformalne spotkanie z zespołem, przeprowadzić wirtualne zwiedzanie biura jeszcze przed zatrudnieniem czy przydzielić kandydatowi mentora, który wprowadzi go w nowe środowisko.


Zobacz, jak robią to inni

Jak więc pracodawcy przedstawiają swoich pracowników? 

  • PwC stworzyło “People Story”, czyli cykl 17 wywiadów z ekspertami (konsultantami, menedżerami czy partnerami) firmy.
  • Vesuvius w swojej kampanii postawiło na wizerunek własnych pracowników. Plakaty i billboardy przedstawiały więc pracujące w firmie osoby, które dzieliły się ważnymi dla nich korzyściami z bycia częścią zespołu Vesuvius. Cały przekaz był spuentowany hasłem “Poznajmy się. Vesuvius”.
  • HubSpot stworzył film, w którym pokazał swoje biuro od wewnątrz i dał głos pracownikom, którzy opowiedzieli o tym, co lubią w pracy najbardziej.
  • Również Lidl opowiada o pracy poprzez swoich pracowników, którzy pokazują swoje obowiązki od kuchni.

Na koniec chciałbym, abyś zapamiętał jedno: najważniejszy jest realny obraz i autentyczność. Nie rozmawiamy tutaj o powieści fantasy, a bardziej o reportażu na temat Twojej firmy. Dlatego przede wszystkim postaw na historię i stwórz komunikację, dzięki której kandydat zwyczajnie będzie chciał poznać Twoją organizację bliżej. A najlepiej przecież zrobić to od środka.

Dołącz do dyskusji
×